Nyhet - Bolla, Nino Negri & Fontana Candida nya producenter hos Ward Wines

Nyhet - Bolla, Nino Negri & Fontana Candida nya producenter hos Ward Wines

Uppskattade viner från Veneto, Valtellina och Lazio

Ward Wines förstärker portföljen med tre vinproducenter från klassiska ursprung i olika delar av Italien som alla har en lång tradition av vinframställning.

"Vi är glada över att välkomna ytterligare tre genuina vinproducenter till oss. Det är historiska vinhus med skilda ursprung och vinstilar som nu kompletterar vårt erbjudande från Italien på ett spännande sätt. De har alla högt ställda krav på kvalitet och hållbar vinproduktion, något som är en förutsättning för att nå framgång på den svenska marknaden." - Malin Keyser, VD Ward Wines

De tre vinproducenterna som förstärker Ward Wines italienska portfölj är:

Bolla är beläget i hjärtat av Valpolicella Classico och grundades 1883 av Alberto Bolla. Vinhuset var det första som buteljerade och började sälja Amarone redan 1953 med druvor från 1950. Alberto förstod tidigt potentialen i att använda sig av torkade druvor för att producera torra viner och dedikerade sitt liv till denna vinframställningsteknik. Bolla har blivit en symbol för Amarone och erbjuder numera en bredd av regionens olika vinstilar.

Nino Negri grundades 1897 i Valtellina i regionen Lombardiet. Odlingarna ligger med Alperna som närmaste granne och naturen är kuperad och dramatisk. I regionen finns några av världens brantaste vingårdar på svindlande terrasser som stöds av 2 500 km stenmurar med lång historia. Detta gör Nino Negri till en symbol för vinproduktion på i huvudsak druvan Nebbiolo som uttrycker den unika terroiren i Alplandskapet.

Fontana Candida etablerades 1958 i Frascati i regionen Lazio strax söder om Rom. Vinhuset har satt Frascati på världens vinkarta med sina fräscha och lättdruckna vita viner tappade i den traditionella och lite bredare flaskan med runda former. Region är känd för sin mer än 2 000 år långa historia av vinproduktion. Frascati var det vin Romarna föredrog att dricka tillsammans med renässansens påvar och det är även del av vår svenska dryckeskultur då det funnits på Systembolaget sedan 1955.

Vinhusen är en del av Gruppo Italiano Vini (GIV) som idag äger femton kända vinproducenter på olika platser runtom i Italien.

"Vi är stolta över att inleda detta fantastiska samarbete, övertygade om att vi har hittat en partner som matchar våra varumärkens identitet. Ward Wines utmärker sig genom sin professionalism, kunskap om den internationella vinvärlden och djupa förståelse för marknaden. Vi är övertygade om att detta samarbete kommer att stärka våra vinproducenters position på den svenska marknaden."
- säger Milena Fossati, Exportchef på GIV

Följande viner finns i Systembolagets fasta sortiment (FS) eller kan beställas via beställningssortiment (BS).

Bolla

Bolla Prosecco Platinum Extra Dry
Art.nr: 75189, pris: 89 SEK (FS)

Bolla Le Poiane Ripasso 2019