Hatzimichalis Estate i Atalanti Valley, Grekland

Nyhet - Assyrtiko Alepotrypa från Hatzimichalis Estate lanseras den 24 augusti

Ward Wines lanserar Assyrtiko Alepotrypa och välkomnar ny producent

Hatzimichalis Estate från Grekland är en familjeägd producent som drivs av grundaren Dimitri och hans son Leonidas. Dimitri köpte sina första 9 hektar i Atalanti Valley 1973 och idag består vingården av 220 hektar som odlas efter ledorden ”tradition, innovation och familj."

"Vi välkomnar Hatzimichalis Estate till oss och är glada över att lansera deras Assyrtiko i vårt sortiment. Vinhusets värderingar och kvalitetsmedvetenhet stämmer väl överens med vår filosofi." säger Malin Keyser, viceVD på Ward Wines

Med stor respekt för naturen producerar Hatzimichalis Estate viner av internationella och inhemska druvor där den unika terroiren återspeglas. De använder både traditionella produktionsmetoder och modern teknik i vineriet och vinerna är alltid av högsta kvalitet.

Samtliga druvor odlas i de egna vingårdarna som är indelade efter olika mikroklimat och alla druvor vinifieras separat. Vingårdarna ligger på varierande altitud och är omringade av berg i tre väderstreck där havet i öster bidrar med svala vindar som ger perfekta förhållanden.

Varje år anlitar Hatzimichalis Estate en grupp grekiska kvinnor för att tillsammans genomföra skörden och den årliga beskärningen av vinrankorna. Ett medvetet val med lång tradition eftersom grekiska kvinnor är kända för sin omtanke, tålmodighet och styrka. Kvinnornas omtanke för vingårdarna kan på många sätt påminna om deras omsorg för den egna familjen. Detta är en av hörnstenarna för Dimitri och familjen Hatzimichalis i deras strävan att producera viner av högsta kvalitet.

Den 24 augusti lanseras Assyrtiko Alepotrypa Vineyard 2020 i Systembolagets tillfälliga sortiment.

Druvorna kommer från den egna vingården ”Alepotrypa” i hjärtat av Atalanti Valley på grekiska fastlandet. Vinet är vinifierat i temperaturkontrollerade ståltankar för att behålla maximal fräschör och har lagrats på jästfällning under 6 månader för att ge en rundare och generösare karaktär. Vinet är fruktigt och friskt med generösa toner av gröna äpplen, citrus, jasminblommor, örter och inslag av rökig mineral. Syran är balanserad och eftersmaken är lång och frisk.

Assyrtiko Alepotrypa Vineyard
Druva: Assyrtiko
Årgång: 2020
Art. 92281
Antal flaskor: 4 200 st
Lanseras den 24 augusti i tillfälligt sortiment i utvalda Systembolagsbutiker.