Igår lämnades nycklarna ut till de första bostadshyresgästerna till kvarteret Nacka Grace, Wallenstams 1920-tals klassicistiska nyproduktion mitt i Centrala Nacka.

Klickraket i Nacka välkomnar de första hyresgästerna

Nu har de första nycklarna delats ut till hyresgästerna i Wallenstams 1920-tals klassicistiska kvarter Nacka Grace. En nybyggnation som i somras blev Bostadsförmedlingen i Stockholms mest klickade projekt i kategorin nyproduktion. Längs Nya Gatan, mitt i hjärtat av Centrala Nacka, fylls nu kvarteret successivt till liv när första etappen hyresgäster flyttar in.

Även om kvarteret fullt ut andas 1920-tal och elegans från topp till tå med stuckaturer och listverk på fasaden, spröjsade fönster och takvåningar med kungsbalkonger så finns alla moderniteter på plats. Byggnationen har också genomförts med miljö- och klimatarbete i åtanke. Exempelvis har klimatförbättrad betong använts, en medveten åtgärd som sänkt utsläppen på vissa byggdelar, som exempelvis grund och stomme, med mellan 20 upp till 40 procent.

Uthyrning och inflyttningen i Nacka Grace 169 hyresrätter genomförs etappvis med en sista beräknad inflyttning före påsk nästa år. Interiört möts hyresgästerna av askparkett, svarvade lister, mjukt vita väggar i samklang med fjäderlätta färgpaletter och hållbara naturmaterial. Kvarteret består av sammantaget tolv trapphus som omger en gemensam innergård som kommer ha gräsmatta, pergola och en fontän omgivet av lummig växtlighet med fokus på biologisk mångfald. Utöver bostäder innehåller kvarteret även tolv fina lokaler i entréplan där nyklassicismens svala estetik sammanförs med modern funktionalitet.

– Med Nacka Grace ville vi skapa en härlig mix av bostäder och verksamheter och bidra till en stadsmiljö med stora kontraster och variationer. Det är ett fantastiskt fint och annorlunda projekt med arkitektur från 1920-talet i samklang med en stilfull interiör och moderna funktioner, säger Mathias Aronsson, vice vd och regionchef för Wallenstam i Stockholm/Uppsala.

Cirka hälften av lägenheterna i Nacka Grace förmedlas via Wallenstams kostnadsfria bostadskö och hälften via Bostadsförmedlingen i Stockholm.