Patrik Andersson, vd Business Region Göteborg, Christina Heikel, Fastighetsägarna, Terje Johansson, vd Framtiden, och Marina Fritsche, vice vd Wallenstam, är fyra av de närmare 40 parter som undertecknar Handslaget om cirkulärt byggande i Göteborg.

Wallenstam delaktiga i storkliv mot återbruk

Återbruk och andra cirkulära lösningar ska öka markant vid både ny- och ombyggnation i Göteborg. Det är avsikten med ett handslag mellan närmare 40 av stadens privata och offentliga fastighetsägare idag. Tillsammans vill alla aktörer skapa en fungerande marknad för återbrukat material.

Staden och fastighetsbranschen i Göteborg vill höja omställningstempot markant. Det krävs för att nå de mål som bygg- och anläggningsbranschen har ställt upp i sin färdplan för fossilfri konkurrenskraft, och för att aktörer ska nå sina egna tuffa hållbarhetsmål.

Idag den 2 maj tecknade Göteborgs Stad och närmare 40 offentliga och privata fastighetsägare därför en avsiktsförklaring om cirkulärt byggande. Den ska lägga grund för att i snabb takt och stor skala etablera en utvecklad marknad för återbruk i Göteborg.

Avsiktsförklaringen rymmer en lång rad löften som ska vara genomförda 2024, bland annat kring att dela erfarenheter och goda exempel, utveckla kompetens, ställa krav och sätta egna mål för återbruk. Siktet är inställt på att etablera en väl utvecklad återbruksmarknad till 2025, med fler mellanlager för återbruksmaterial, nya aktörer och långt fler produkter och tjänster för cirkulär byggnation än vad som finns idag.