Nu på fredag, den 9 september, öppnar Götaplatsgruppen ett vattenhål för vinälskare, Vinbaren, på Södra Larmgatan 2. Precis runt hörnet från moderrestaurangen Tavolo. Att välja området kring Magasinsgatan för även det nya stället var en självklarhet.

Vinbar till Södra Larmgatan

– Det är fantastiskt roligt att Götaplatsgruppen väljer att utöka och öppna ytterligare ett spännande koncept i våra lokaler vid Artilleristallarna, precis intill Tavolo och Magasinsgatans myller, säger Marina Fritsche, regionchef och vice vd för Wallenstam.

Världsmästarsommelieren Eros Teboni, från Alto Adige i Italien kommer att chefa över vinkällaren och se till att vinlistan alltid är up to date.

– Vi har länge drömt om att öppna ett avslappnat och kravlöst ställe med fokus på vin. En plats där man kan träffa gamla vänner och förhoppningsvis lära känna nya likasinnade på vardagar såväl som helgdagar. Vinbaren är vår tolkning av det bästa en mysig italiensk kvarterskrog erbjuder, och med Eros kunskaper kommer vi så nära verkligheten vi kan, säger Bengt Linde på Götaplatsgruppen.

– Det här området är det mest livfulla i Göteborg. Det är en fantastisk blandning av både göteborgare och besökare som skapar en levande stämning tillsammans. Vi vill vara ett andra hem för de som bor i Göteborg och ett smultronställe för de som hälsar på, säger Bengt.

Vinbaren har öppet måndag till fredag från kl. 17.00 till sent samt lördagar: från kl. 12.00 till sent.