Två myror välkomnar nu besökare och boende till Mölnlycke Fabriker. Ett nytt konstverk, identiskt med originalet utanför Wallenstams Stockholmskontor, men hälften så stort.

Två myror tar plats i Mölnlycke Fabriker

Två myror välkomnar nu besökare och boende till Mölnlycke Fabriker i hörnan Fabriksvägen 1 och Långenäsvägen. Ett nytt konstverk, identiskt med originalet utanför Wallenstams Stockholmskontor, men hälften så stort.

– Det här har varit ett väldigt speciellt projekt, både roligt och utmanande, då varje litet steg har varit ett helt oskrivet kort. Vi har med hjälp av experter från RISE, tagit fram två stycken gjutformar och gjutit myrorna i återvunnen aluminium, efter det har de målats av Hydrodip för att få rätt kulör och utseende som originalet, säger Eva Hedenberg, affärsområdeschef projekt och projektledare i arbetet med att ta fram konstverket.

I arbetet med att få fram barren, som myrorna håller i, anlitades Nordholms industriinstallationer som utifrån gamla ritningar skapat barren, samt provmonterat allt i sina lokaler.

– Det känns extra roligt att tillföra ett fint konstverk här i Mölnlycke Fabriker, ett område som vi har utvecklat från ett fabriksområde omgärdat med stängsel till ett välkomnande och levande område med boende och verksamheter, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam.

Idégivare och initiativtagare till det ursprungliga konstverket utanför Wallenstams Stockholmskontor på Birger Jarlsgatan 64 är Daniel Kraus, Kultur och Vision. Konstnär är Torgny Larsson. Medverkande partners för Två myror i Mölnlycke Fabriker har varit RISE (Research Institutes of Sweden), Nordholms industriinstallationer, Hydrodip, Markbolaget, Kungälvs natursten, Kreativ Teknik och Pelles EL.