Beckman Auditorium, Caltech.

WASP och California Institute of Technology stärker sitt samarbete inom AI

Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program (WASP) och California Institute of Technology (Caltech) har skrivit under ett avtal med syfte att öka samarbetet inom forskning kopplat till AI, autonoma system och mjukvara. Detta initiativ kommer att stärka forskningen inom området ytterligare.

En nyckel till excellent forskning är ett nära samarbete med världsledande universitet. WASP-doktorander har unika möjligheter att göra studieresor och forskningsuppdrag utomlands. De erbjuds även ett utmärkt internationellt postdoc-program. Vi är väldigt glada över att ha California Institute of Technology, Caltech, i Pasadena, USA, som ett internationellt WASP-partneruniversitet. Caltech är bland de tio bästa universiteten i världen, med stort fokus på forskning och forskarutbildning inom teknik och ingenjörsvetenskap, säger Bo Wahlberg, ordförande WASP International Management Group och professor på KTH Kungliga Tekniska Högskolan.

– Caltech är mycket glada över att samarbeta med WASP. Detta samarbete bygger vidare på många års interaktion mellan Caltech och forskare i Sverige. Vi ser fram emot att få arbeta med WASP-doktorander, postdoktorer och lärare för bredda forskningen inom autonoma system och teknologi, datavetenskap och matematisk samt informationsvetenskap och teknik, säger Richard Murray, professor i styrning och dynamiska system och bioteknik vid California Institute of Technology.

Från postdoktorala program till gemensamma forskningsaktiviteter
WASP och Caltech kommer att utveckla aktiviteter och program inom gemensamma områden. Exempel på sådana är postdoktorsprogram, postdoktorala forskningsprogram, gästforskarprogram, besök av och utbyte av medarbetare, entreprenörskap och innovationsaktiviteter, gemensamma forskningsaktiviteter, workshops och kurser samt tillgång till forskningsanläggningar.

WASP är det i särklass största enskilda forskningsprogrammet i Sverige. Programmet finansieras av Knut & Alice Wallenbergs Stiftelse och ambitionen är att lyfta Sverige till en internationellt erkänd och ledande position inom artificiell intelligens, autonoma system och mjukvara. Samarbete med utvalda internationellt ledande universitet är en viktig del i att uppnå detta.

Caltech, i Pasadena, Kalifornien, USA är ett världskänt universitet inom vetenskap och teknik, med ett stort fokus på robotik och styrsystem. Forskning inom dessa områden inkluderar användningen av maskininlärning och AI i planering och design av robotar och robotsystem, utveckling av perceptionsmetoder för autonoma system och möjliggörande av interaktion med dynamiska miljöer. Caltechs olika kompetenscentrum kommer att bli en viktig del i samarbetet. Dessa är Center for Autonomous Systems and Technology (CAST), Center for Sensing to Intelligence (S2I), the Computing and Mathematical Sciences (CMS) Department och Information Science and Technology (IST) initiative.

Detta samarbete kommer att ge nya insikter och perspektiv inom AI, autonoma system och mjukvara för båda parter, med målet att göra stora framsteg inom dessa forskningsområden.