Gå direkt till innehåll
Bild: En autonom farkost söker i vattnet i Västerviks skärgård. Bildkälla: Saab och Combitech. Fotograf: Peter Karlsson

Hur ska framtidens räddningssystem se ut?

Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program (WASP) samlar den 21 till 22 september akademi och industri i Västerviks skärgård för att titta på hur teknik och människor kan samverka i ett framtida räddningssystem. Arbetet är en del av forskningsarenan för Public Safety (WARA-PS) som adresserar frågor kring hur artificiell intelligens (AI) och autonoma system kan undsätta personer i vatten och svår terräng.

- Det är betydelsefullt att samla kompetenser från olika verksamheter för att lösa problem under verkliga förhållanden. Det är under den här typen av fältstudier som vi tillsammans lär oss hantera oförutsedda händelser som inte inträffar i en labbmiljö. Hur påverkar det när vi har väder och vind, kommunikationsbortfall och energikällor som laddar ur? Dagarna är viktiga för att bygga kompetens och stärka Sveriges position inom AI och autonoma system, säger Anders Ynnerman, Programdirektör WASP och professor inom visualisering vid Linköpings universitet.

Ett fiktivt räddningsscenario i skarp miljö

Under dagarna samlar WARA-PS aktörer såsom Linköpings universitet, Saab, Combitech, Ericsson, Axis Communications, Swedish Maritime Robotics Centre och Sjöräddningssällskapet för att följa ett fiktivt räddningsscenario där autonoma båtar och drönare söker igenom skärgården efter olycksdrabbade personer. Båtar, drönare och markfordon är anslutna till en ledningscentral där mänskliga operatörer dirigerar och följer uppdraget via ett ledningssystem för att söka av vatten- och landområden. Kameror, sensorer och mjukvara observerar fynd. Operatörerna ser i realtid alla objekt som markerats och kan då kommendera exempelvis en drönare att ta sig närmare för en grundligare undersökning.

- I scenariot tittar vi på hur tekniken kan hjälpa oss upptäcka sådant som det mänskliga ögat har svårt att se. Målet är att längre fram kunna utrusta farkosterna med mer autonomi. Till exempel att drönare kan bära mer intelligens och söka efter människor på egen hand för att sedan automatiskt kommendera in resurser, allt för att snabba upp sökförloppet. För att det ska bli verklighet krävs mer forskning och samarbete. Vi kommer tillsammans behöva ta ställning till nya frågor och utmaningar, berättar Jesper Tordenlid, Project Manager WARA PS och verksamhetsutvecklare Saab och Combitech.

Media är välkommen att ta del av arbetet

Ett tjugotal forskningsarbeten ingår i det som visas live under demonstrationen och tillhörande utställning. Projekten berör till exempel datorseende, bildigenkänning, autonom förflyttning, positionering och kommunikation.

Media och journalister är välkomna att delta vid demonstrationen och utställningen på Gränsö slott i Västervik, onsdagen den 21 september klockan 13.00-15.00. Goda intervju- och bildmöjligheter finns.

För mer information och intresse, kontakta gärna:

Natalie Pintar, kommunikatör WASP
    Tfn: 013-28 24 81 och 0700-89 64 97
    E-post: natalie.pintar@liu.se

Om WASP: s forskningsarenor

Syftet med WASPs forskningsarenor är att främja forskningssamarbeten mellan universiteten och industrin i Sverige. Vidare att stärka landets kunskapsposition inom områdena artificiell intelligens, autonoma system och mjukvara. Arenorna kallas även WASP Research Arenas (WARA).

De verksamheter som deltar erbjuder till exempel teknisk infrastruktur eller data som forskarna kan använda för att testa hypoteser eller validera sina resultat. Genom mötena sker ett stort kunskaps- och erfarenhetsutbyte som stimulerar nya forskningsfrågor. Aktiviteterna i forskningsarenorna kopplas också till forskarskolan i WASP.

WASP driver idag fem forskningsarenor varav WARA Public Safety är en. I den ingår Linköpings universitet, Saab, Combitech, Ericsson, Axis Communications, Swedish Maritime Robotics Centre (SMaRC) och Sjöräddningssällskapet (SSRS). De övriga forskningsarenorna är: Robotics, Software, Media and Language samt Common. Totalt medverkar ett fyrtiotal svenska företag i de olika arenorna.

Regioner

The Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program (WASP) är Sveriges största enskilda forskningsprogram i modern tid. WASPs vision är excellent forskning och kompetens inom artificiell intelligens, autonoma system och mjukvara till gagn för svensk industri.

Natalie Pintar

Presskontakt Kommunikationsansvarig WASP +46 (0)700 89 64 97

Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program

Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program, WASP, är Sveriges största enskilda forskningsprogram i modern tid. Programmet skapar en plattform för akademisk forskning och utbildning i nära samarbete med ledande svensk teknikintensiv industri.

Forskningen innefattar artificiell intelligens och autonoma system som verkar i samarbete med människor och som anpassar sig till sin omgivning med hjälp av sensorer, information och kunskap och skapar intelligenta system av system.

Programmet är ett samarbete mellan Umeå universitet, KTH, Linköpings universitet, Lunds universitet samt Chalmers tekniska högskola. WASP finansieras av Knut och Alice Wallenbergs stiftelse med 4,9 miljarder kronor för perioden 2015-2031. Utöver det bidrar universiteten och industripartners till programmet med 1,3 miljarder kronor.

Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program