Gå direkt till innehåll
Från vänster: Per Runeson, professor, Lunds universitet, Sandra Friberg, docent, Uppsala universitet, Sara Mazur, verkställande ledamot, Knut och Alice Wallenbergs stiftelse och Giovanni Leoni, Head of Business Strategy, Credo AI

Framtidens AI med människan i centrum

Den 23 maj samlades ledande forskare och forskningsledare inom AI på Grand Hôtel i Stockholm för årets WASP4ALL-konferens. Det högaktuella ämnet för dagen var artificiell intelligens (AI) med människan i centrum, och diskussionerna kretsade kring etik, regelverk och teknikutveckling.

WASP4ALL, som i år var ett samarbete mellan WASP och systerprogrammet WASP Humanity and Society (HS), syftade till att lyfta diskussionen om hur vi ska fortsätta bedriva forskning inom ett område som rör sig snabbt, samtidigt som vi respekterar regelverk, tar hänsyn till etik och värnar om mänskliga värden och därmed premiera den goda användningen av AI.

Flera av dagens talare lyfte Sveriges styrkor i att driva forskning inom AI.

– I Sverige har vi en nu en god internationell position vad gäller forskning och utveckling, tack vare program som WASP och WASP-HS. En styrka i Sverige är vår förmåga till samarbeten över olika ämnesområden och WASP4ALL i år lyfter detta perspektiv, säger Anders Ynnerman, programdirektör WASP, Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program, och fortsätter:

– Jag är övertygad om att människocentrerad AI är nyckeln till att vi ska göra tekniken mer produktiv samt få den effekt som vi har sett framför oss i många år och säkerställa att vi kan dra nytta av AI och samtidigt undvika problem. Vi behöver regelverk, framsyn samt hantering av data på ett korrekt sätt.

Så påverkar EU:s regelverk AI-forskning och utveckling i Sverige
Sandra Friberg, docent vid Uppsala universitet, och forskningsledare inom WASP-HS, delade sina insikter om AI-utveckling ur ett juridiskt perspektiv. Hon berättade om EU:s regelverk, AI Act, och lyfte vikten av samarbete mellan jurister och de som utvecklar AI - det är genom samarbete över olika ämnesområden som vi kan ta viktiga steg mot en ansvarsfull AI-utveckling som i tur kan skapa nya möjligheter och fördelar inom AI utveckling och användning.

Giovanni Leoni, Head of Business Strategy & Development, Credo AI talade om AI-styrning (AI Governance) ur ett företagsperspektiv. AI-styrning handlar om att skapa förutsättningar för etiska AI-system. Han menar att regelefterlevnad på AI-området i slutändan leder till bättre affärer och ökar förtroendet för de företag som inkorporerar det i sin affärsmodell.

Därefter hölls en paneldiskussion, ledd av Francis Lee, forskare på Chalmers, samt forskningsledare inom WASP-HS. Han reflekterade över möjligheterna men även riskerna med AI samt hur AI kan vara en tillgång för Sverige.

– AI är idag en transformativ kraft som driver fram innovationer inom vetenskap, vård, cybersäkerhet och industri. Men som all teknik är AI ett tveeggat svärd. För att bygga en ansvarsfull framtid med AI krävs en allians mellan teknik och samhällsvetenskap. Det gör att ett samarbete mellan WASP och WASP-HS är avgörande för att integrera dessa perspektiv och främja etisk och socialt ansvarsfull AI, vilket är nödvändigt för att skapa ett bättre samhälle med AI, säger Francis Lee.

Framtidens AI och tvärvetenskapliga projekt
Luc de Raedt, Wallenberg Chair gästprofessor, Örebro universitet och KU Leuven, talade om en ny våg inom AI som kallas Neurosymbolic Learning. Genom att integrera symboliskt resonemang med maskininlärning hoppas han skapa mer intelligenta och flexibla AI-system.

Dagen avslutades med ytterligare diskussioner och projektpresentationer för att konkret visa på hur forskare redan idag kombinerar humanistisk och teknisk forskning.

Talare under konferensen

• Pontus de Laval, styrelseordförande WASP
  • Sara Mazur, verkställande ledamot, Knut och Alice Wallenbergs stiftelse
  • Anders Ynnerman, programdirektör WASP