Solceller på taket till fastigheten Kapellet 10 på Järnvägsgatan i Sundbyberg.

Vi monterar solceller för en mer hållbar framtid

I dagens samhälle är hållbarhet och miljömedvetenhet centrala samtalsämnen. Vi arbetar kontinuerligt med förbättringar i våra fastigheter för att kunna bidra till ett bättre klimat. En del i det är att sänka energiförbrukningen i våra fastigheter. Genom innovativa lösningar såsom exempelvis solceller minskar vi energiförbrukningen vilket är ett steg i rätt riktning för att minska fossil elproduktion och bidra till en friskare miljö.

Solceller omvandlar solens strålar till elektricitet utan att släppa ut några skadliga ämnen. Det är en ren och förnybar energikälla som minskar beroendet av fossila bränslen. Därför är solenergin en smart energikälla för den som vill minska miljöpåverkan för en mer hållbar framtid.

Vid årsskiftet hade vi installerat 16 stycken solcellsanläggningar om totalt 742 kW på våra fastigheter. De bidrog förra året med 380 MWh. Under år 2024 har vi planerat för att installera ytterligare 6 st solcellsanläggningar i vårt bestånd om totalt 269 kW.

Nya anläggningar har redan hunnit monterats på våra fastigheter i Märsta och Bromma. Företaget Sustainable Business Partner som sköter monteringen håller oss uppdaterade med rapporter och bilder från projektet.