Gå direkt till innehåll
atNorths datacentercampus, DEN02, kommer att ha en initial kapacitet på 250 MW och restvärmen från anläggningen kommer att återvinnas tillsammans med WA3RM, som en del av en toppmodern växthusanläggning för grönsaksproduktion.

Pressmeddelande -

WA3RM i partnerskap med atNorth för återanvändning av överskottsvärme från danskt datacenter för ansvarsfull grönsaksproduktion i växthus

Tillsammans med atNorth, en ledande nordisk datacenterutvecklare, planerar WA3RM att utveckla ett nytt stort projekt i Varde kommun på den danska västkusten. Datacentercampuset, DEN02, kommer att ha en initial kapacitet på 250 MW och restvärmen från anläggningen kommer att återvinnas tillsammans med WA3RM, som en del av en toppmodern växthusanläggning för grönsaksproduktion. Det totala området för datacenter- och växthusprojektet omfattar 174 hektar.

”Vi är mycket glada över att kunna presentera vårt första växthusprojekt i Danmark. Partnerskapet med atNorth, och Vardes geografiska läge, är perfekt för oss att utöka vår portfölj av storskaliga projekt som bygger på att återanvända restvärme från energiintensiva industrier”, säger Jacques Ejlerskov, VD för WA3RM. ”Vi måste helt enkelt sluta slösa med värdefulla resurser som kan användas på ett lönsamt sätt, och tillsammans med atNorth och Varde kommun vill vi visa hur man kan göra det.”

Inledningsvis planerar atNorth för en kapacitet på 250 MW, med möjlighet till effektökning. WA3RM:s partnerskap med atNorth kommer att möjliggöra återvinning av restvärme från datacentercampuset i Varde för användning i storskaliga växthus för grönsaksproduktion. Datacentercampuset och växthusen kommer att byggas i takt med efterfrågan som en del av atNorths modulära metod för byggnation av datacenter.

”WA3RM delar vårt starka engagemang för hållbarhet, och vi är glada över att samarbeta med dem för att utnyttja överskottsvärmen från vårt datacenter. DEN02 är ett lysande exempel på framtidens datacenter”, säger Eyjolfur Magnus Kristinsson, VD för atNorth. ”Den mycket energieffektiva designen i kombination med det fördelaktiga läget i Danmark och vårt engagemang för hållbarhet exemplifierar innovation i vår bransch. Det kommer att vara en idealisk plats för hyperscalers och AI-företag som vill minska koldioxidutsläppen i sina högpresterande arbetsbelastningar.”

Efterfrågan på ansvarsfullt producerad växtbaserad mat växer kontinuerligt. Genom att utnyttja restvärme från energiintensiv industriproduktion har WA3RM utvecklat en cirkulär modell som gör det möjligt och lönsamt att odla grönsaker i ett kallare klimat. Grönsaksproduktion i moderna växthus med hjälp av överskottsvärme löser många av de problem som finns i dagens livsmedelsproduktion runt om i världen, till exempel vattenbrist och utsläpp från uppvärmning med fossila bränslen.

”Vi välkomnar WA3RM till Danmark med deras cirkulära affärsmodell och deras projekt tillsammans med atNorth, som utnyttjar industriell restvärme för att odla grönsaker i Danmark.”, säger Vanessa Vega Saenz, direktör, Invest in Denmark, danska utrikesministeriet. ”Detta är ett bra exempel på hur man kan skapa gröna industriella synergier som samtidigt gynnar lokal tillväxt och skapar arbetstillfällen.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jacques Ejlerskov, VD WA3RM

jacques.ejlerskov@wa3rm.se