Första bilderna på Jaguars nya sportbil: XK Coupe början på en helt ny generation sportiga bilar från Jaguar

Högupplösta bilder finns på https://www.media.jaguar.com- logga in med User ID: hanstore och Password: daniel15 Jaguar Cars har nu inlett en ny era inom sin långa svit av spännande sportbilar med nya XK. Med siktet inställt på framtiden samtidigt har nya XK klara kopplingar till märkets historia utan av att vara enbart retro.Nya XK byggs i framtidens material - aluminium och magnesium - som ger låg vikt och bränsleförbrukning i förhållande till storlek och prestanda. Och med en helt ny säkerhetslösning skyddas fotgängare vid en kollision. XK Coupe har världspremiär på Frankfurt Motorshow 13 september och introduceras under våren 2006 i Sverige. Prestanda, dynamik, säkerhet, yttre och inre design, utrustning samt produktkvalitet - på alla områden är nya XK bättre än den tidigare generationen. I och med att man började helt från början kunde Jaguar dra nytta av teknikutvecklingen inom flygplans- och rymdindustrin för att skapa en luxuös, kraftfull och ytterst avancerad sportbil. Ett konkret exempel hos XK är monocoque-karossen i aluminium och som antagligen är den mest avancerade aluminiumkarossen på marknaden just nu. Lättviktsteknik ger utsökta prestanda och ekonomi Med denna konstruktionsmetod där karossen limmas och nitas som på flygplan är nya XK: n 31 procent styvare än hos föregående XK-modeller, vilket gör att förhållandet effekt/vikt förbättras betydligt med hela 10 procent trots mer teknikinnehåll. Den nya XK: n är avsevärt styvare och 180 kg lättare än de främsta konkurrenterna och den har en tjänstevikt på endast 1 595 kg. Förutom att bilen har ett exceptionellt hållbart chassi och integrerade deformationszoner kan man också få den nya XK: n med ett antal andra säkerhetslösningar som skyddar såväl fotgängare som de personer som befinner sig i bilen. Dessa lösningar innefattar formen och konstruktionen på stötfångare och motorhuv, plus en helt ny teknik, den s.k. "pedestrian deployable bonnet". Denna teknik innebär att motorhuven, på bara några millisekunder, reser sig uppåt och bort från dess bakre kant om man skulle köra på en fotgängare. Detta skapar en säkerhetszon mellan motorhuven, motorn och andra hårda områden under huven och man kan på så sätt markant minska risken för personskador. Design - framtid och tradition i snygg förening Du behöver bara titta på den nya XK: n för att förstå att denna bil innebär ett mycket stort steg framåt i utvecklingen. Den vackra och kraftfulla framtoningen är en direkt fortsättning på stilen hos konceptet Advanced Lightweight Coupe som presenterades för första gången på bilsalongen i Detroit i januari 2005. Nya Jaguar XK är designchefen Ian Callums första helt "egna" bil sedan han kom till Jaguar Cars. - De grundläggande värderingarna för Jaguars design förblir oförändrade - de har inte förändrats sedan Sir William Lyons skapade den första Jaguaren för så många år sedan. Hela designteamet arbetade med dessa bibehållna värderingar i minne då vi försökte att skapa en bil med rena linjer, ändamålsenlig attityd och utsökta proportioner. På den diskreta instrumentpanelen inne i kupén sitter det två runda och väl synliga tavlor på var sida om en avancerad färgdisplay med hög upplösning som är baserad på s.k. "thin-film transistor"-teknik. Displayen är uppdelad i olika delar så att föraren kan se viktig information gällande exempelvis växelval, farthållare, varning för lågt däcktryck eller instruktioner för satellitnavigering - helt beroende på marknad. En centralt placerad 7-tums pekskärm gör att man enkelt kan sköta inställning av klimatreglering, audio, navigation och telefon. Till de användarvänliga avancerade tekniska lösningarna i nya XK: n hör Jaguars Smart Key System som gör att bilen kan startas utan nyckel med hjälp av en startknapp och Jaguar Smart Key för nyckellös upplåsning av bilen. Det räcker med att man bär sin Jaguar Smart Key i fickan eller i väskan. Bättre prestanda och lägre utsläpp Inledningsvis introduceras nya XK med Jaguars 4,2-liters V8 sugmotor som ger 300 hk (SAE). Denna kompakta lättviktsmotor är baserad på den motor som fanns i den senaste generationens XJ-sedan och har genomgått en markant utveckling jämfört med den motor som fanns i den tidigare XK: n, vilket även innefattar ny bränsleinsprutningsteknik. Den senaste 4,2-liters motorn klarar de avgaskrav som fastställts inom Euro 4, samt även de stränga kraven för avgasrening i USA. Den 4,2-liters V8: an utvecklar ett maximalt vridmoment på 420 Nm EEC vid 4 100 varv/min. Åter igen är fördelningen av vridmomentet en viktig detalj när det gäller XK: ns otvunget sportiga karaktär och denna motor levererar mer än 85 procent vridmoment hela vägen från 2 000 till 6 000 varv/min. Trots detta är bränsleförbrukningen bra och utsläppsvärdena låga, då utsläppen av CO2 har sjunkit med 6 procent. XK-kupén med 4,2-liters V8 sugmotor har en elektroniskt begränsad topphastighet på 250 km/h och kommer upp i 100 km/h på 6,2 sekunder. Den har dessutom omedelbar gaspådragsrespons och vid flexibilitet för kraftig prestanda över hela registret. I och med XK: ns markanta viktreducering klarar den 4,2-liters sugmotorn att avverka 400 meter på bara 14,4 sekunder. För allra första gången kan en Jaguarförare använda de rattmonterade paddelreglagen för att växla med hjälp av Jaguars nya växellåda med Sequential Shift. I läge "Drive" eller "Manual" kan växlingen ske mycket snabbt i och med att man kombinerar reglagens funktion (bara en tryckning behövs) med en momentan öppning av gasspjället vid motorstyrsystemets "drive-by-wire" vid nedväxling. Tack vare denna styrning av vridmomentsökningen sker växlingen snabbare och med mer respons än tidigare oavsett vilket läge föraren har valt. Med XK: ns 6-växlade ZF-växellåda introduceras en helt ny generation automatväxellådor för Jaguar och den välkända "J"-stegade systemet ersätts med Jaguars nya Sequential Shift-system med lägena Park, Reverse, Neutral, Drive och Sport. Det helautomatiska Drive-läget anpassar sig till förarens individuella körstil. Dessutom kan man även välja läget Sport Auto. Detta läge ger föraren en ännu känsligare helautomatisk växlingsstrategi eftersom man här också använder sig av en momentan öppning av gasspjället för att bibehålla den ytterst jämna växlingen. Teknik utvecklad för utvecklad för maximal prestanda och säkerhet Den nya XK:n har ett helt nytt bromssystem som har genomgått omfattande tester på otaliga varv vid den ytterst krävande testbanan vid Nürburgring i Tyskland. Här har Jaguar har ett forskningsinstitut avsett just för detta ändamål. Resultatet är att man får bättre bromskraft och en känsligare feedback till den entusiastiske föraren. Större ventilerade bromsskivor bidrar till bättre "pedalkänsla", säkrast möjliga bromssträckor och förhindrar bromsfading vid längre perioder av kraftig användning. Bromssystemet innefattar också fyra kanalers ABS, elektronisk bromskraftsfördelning (EBD) och hydraulisk bromsassistans (HBA) för att öka bromstrycket vid en panikbromsning, samt Jaguars elektroniska parkeringsbromsfunktion. Till skillnad från vanliga digitala ABS-system som används på många bilar kan ABS-systemet i den nya XK: n variera bromstrycket för varje hjul med hjälp av analoga ventiler i den hydrauliska styrenheten. Detta gör att den hydrauliska tryckstyrningen förbättras och ger föraren möjlighet att dra nytta av större rattutslag vid en häftig inbromsning. Förutom det exceptionella nya kollisionsskyddssystemet för fotgängare finns det även många andra säkerhetsfunktioner som har utvecklats för XK: n. I dessa system ingår tillvalet av s.k. "TPMS" (däcktrycksövervakningsystem) och körning med punkterat däck; Jaguars "Protec dynamic headrest system" som skyddar mot whiplash-skador; "Forward Alert" som använder sig av det adaptiva farthållarsystemets framåtriktade sensorer (tillval) för att söka av vägen framför fordonet 10 gånger per sekund för att varna vid risk för en förestående kollision; och det nya omställningsbara "TRAC DSC - Dynamic Stability Control "(antisladdsystem) med dragkraftsreglering (TC). Ett nytt aktivt framljussystem finns också att få som tillval till XK: n. Detta system förbättrar den intelligenta Bi-Xenon-belysning som finns som standard på fordonet. Systemet ger förbättrad sikt i mörker vid kurvtagning i högre farter genom att halvljuset kan roteras beroende på hastighet och rattutslagsvinkel. SPECIFIKATIONER CHASSI Kaross Nitad och limmat aluminium MOTOR Cylindrar/ventiler per cylinder 8/4 Cylinder/slag - mm 86/90.3 Volym - cc 4196 Maxeffekt - SAE hk (kW) 300 (224) EEC hk (kW) 298 (219) @ varv/min 6000 Maximalt vridmoment - SAE Nm 420 EEC Nm 411 @ varv/min 4100 Växellåda 6-växlad automat. Jaguar Sequential Shift med rattmonterade paddelreglage DIMENSIONER Längd - mm 4791 Bredd - mm 2070 (inkl. speglar) Höjd - mm 1322 Hjulbas - mm 2752 Tjänstevikt - kg 1595 NYA JAGUAR XK - EN ÖVERBLICK * XK är den nya generation av 2+2 sportbilar från Jaguar * Unik säkerhetssystem som bl a skyddar fotgängare vid en kollision. * Tekniskt sett den mest avancerade Jaguaren som någonsin konstruerats * Efterträder de Jaguar XK-modeller som introducerades 1996 * Konstruktion helt i aluminium och magnesium ger en lättviktig, mycket styv och stark bil. * Nya XK:n är lättare än både dess föregångare och konkurrenter med en tjänstevikt på endast 1 595 kg * Frambringar en utmärkt balans mellan prestanda, köregenskaper och Jaguar "feeling". * Reglage som sitter där de skall och med en teknik som är inriktad på användarvänlighet och praktisk nytta som exempelvis nyckellös öppning, startknapp och aktivt ljussystem, bidrar till en förhöjd körupplevelse * Rymlig, elegant sportbilskupé är ett exempel på Jaguars hantverksskicklighet, lyx och kvalitet * Lanseras med den senaste generationen 4,2-liters AJ-V8 sugmotor som utvecklar 300 hk (224 kW) SAE / 298 hk (219 kW) EEC * Jaguars nya 6-växlade automatväxellåda med Sequential Shift innefattar rattmonterade paddelreglage för manuell växling * Kommer upp i 100 km/h från stillastående på 6,2 sekunder och klarar 400 meter på bara 14,4 sekunder, vilket bara är mindre än en halv sekund långsammare än den tidigare modellen med kompressormatad motor* * Toppfart på 250 km/h (elektroniskt begränsad) * Till försäljning tidigt i början av år 2006. Priser meddelas i början av året. * Cabriolet-modell kommer också att finnas tillgänglig - vidare information meddelas senare i år För vidare information, kontakta Hans Rubenstein, Informationschef Jaguar Sverige, e-post: hrubenst@jaguar.com , tel 031-325 19 07. 2005-08-26, Björn Cederström, Informationsavdelningen - Volvo Personbilar Sverige AB, 031-325 25 21