Volkswagen visar upp den eldrivna konceptbilen ID. 2all under Almedalsveckan.

Volkswagens ”folkelbil” till Almedalsveckan

E-mobilitet för alla – det är temat för Volkswagens aktiviteter i Almedalen i år. Och för att visa hur man själv vill bidra till att göra eldriften tillgänglig på bred front visar Volkswagen upp den unika konceptbilen ID. 2all som kommer att presenteras i slutet av 2025.

Volkswagens satsning på eldrift har slagit väl ut sedan ID.-familjen lanserades 2020. I Sverige stod ID.-modellerna för mer än hälften av märkets registreringar under 2023. Under de kommande åren breddas elbilsprogrammet och snart presenteras den produktionsklara versionen av ID. 2all, som blir en mindre elbil som kommer att kosta under 25 000 euro på den europeiska marknaden. Den får premiär i slutet av 2025 och kommer ut till de första kunderna året därpå.

För bara några dagar sedan tillkännagav Volkswagen-koncernen också att man till 2027 planerar för en helt ny plattform med eldrivna bilar som får ett ännu lägre pris – allt för att göra elbilen tillgänglig på bredare front.

Almedalsveckan har varit och är en viktig plattform för att diskutera omställningen till e-mobilitet och i år kommer Volkswagen ge almedalsbesökarna möjlighet att ta del av just ID. 2all. Den premiärvisades förra året och kommer att finnas på Volkswagens utställningsplats i centrala Visby. I samband med detta kommer man också att arrangera seminarier och presentationer på temat hur fler människor ska kunna köra eldrivet i framtiden.

– Vi ser som vanligt fram emot att komma till Almedalen och det känns väldigt bra att vi just i år har möjlighet att visa upp denna unika bil och prata om omställningen mot el. Den ska inte tas för given, det finns många frågor att lösa, men med ID. 2all kommer vi att lämna ett tydligt bidrag till att fler ska kunna köra utsläppsfritt, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Personbilar i Sverige.

Han ser också andra möjligheter med fler elbilar i samhället:
– Bilarnas batteri kan användas för energilagring och avlasta elsystemet. Våra ID.-modeller är förberedda just för det som kallas Vehicle-to-grid eller Vehicle-to-home och den typen av dubbelriktad laddning tror vi kan bli viktigt för framtiden.

ID. 2all finns på Hansaplatsen, på innergården vid Donnersgatan 6, 25-28 juni. Volkswagens seminarium om e-mobilitet för alla hålls kl. 13.00 den 25 juni. Seminariet kommer också att livesändas.

Mer information kommer att finnas på www.volkswagen.se och i Volkswagen Sveriges sociala medie-kanaler.