Volkswagen laddar upp inför Dakar-rallyt

Fyra månader före starten går nu Volkswagens förberedelser inför 2008 års Dakar-rally in i en intensiv fas. En del i test- och utvecklingsprogrammet är att ställa upp i Marockanska Rallyt den 25-30 september. Från Volkswagen deltar fabriksteamen Carlos Sainz/Michel Périn, Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz och Mark Miller/Ralph Pitchford samt privatteamet Carlos Sousa/Andreas Schulz. – Under de senaste fem månaderna har vi utvecklat vår Race Touareg ännu mer, med sikte på vårt deltagande i Dakar-rallyt, säger Kris Nissen, chef för Volkswagen Motorsport. – Alldeles nyligen genomgick samtliga våra förare ett intensivt och framgångsrikt test i Tunisien. Men tester är en sak och förberedelser i ett riktigt race något annat. Nu måste det som vi lärt oss i testerna praktiseras i den tuffa konkurrensen i Marockanska Rallyt. Eftersom de första sträckorna i Dakar-rallyt också går genom Marocko, blir detta World Cup-rally ett perfekt test för oss. Volkswagen tävlar som tidigare med Race Touareg 2. Detta blir den andra tävlingen för teamet under 2007 års säsong i Cross-Country Rally World Cup. I Transibérico-rallyt i juni vann Carlos Sainz och hans kartläsare Michel Périn sin första seger för Volkswagen. Det var Volkswagens sjätte seger i de 18 rallyn man hittills deltagit i med Race Touareg. Utöver detta har man också 18 pallplatser, 54 etappsegrar och totalt 48 dagar i ledning av en tävling. Dakar-rallyt 2008 startar i Lissabon den 5 januari och avslutas i Dakar den 20 januari. För ytterligare information kontakta Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 896 57 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se År 2006 levererade Volkswagen 3 395 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Fox, Polo, Golf, New Beetle, Touran, Jetta, Passat, Eos, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.