Volkswagen-koncernen: Försäljningen steg med 8,2 procent under årets första nio månader

Med 4,61 miljoner levererade bilar under januari-september slog Volkswagen-koncernen rekord. Detta är en ökning med 8,2 procent jämfört med motsvarande period 2006. Även september blev en rekordmånad med 545 500 sålda bilar, vilket var en ökning med 6,5 procent jämfört med september förra året. Koncernens försäljning i Europa för januari-september steg med 2,8 procent till 2,71 miljoner bilar. 2,35 miljoner av dessa såldes i Västeuropa (en ökning med 0,6 procent). Detta kompenserar klart nedgången på 3,7 procent i Tyskland, där det såldes 769 000 bilar. I Central- och Östeuropa köpte kunderna 358 000 bilar, vilket var en ökning med 20,5 procent. I Asien/Stillahavs-regionen levererade Volkswagen-koncernen 790 000 bilar, 25,9 procent fler än under de första nio månaderna förra året. Av dessa såldes 685 000 enbart i Kina, en ökning med 30,2 procent jämfört med januari-september 2006. Volkswagen-koncernen förbättrade sig också på de amerikanska kontinenterna. I Sydamerika ökade leveranserna med 29,1 procent till 534 000 bilar (412 000 av dem i Brasilien). I Nordamerika såldes 395 000 bilar, vilket var en ökning med 0,2 procent. I USA såldes 247 000 bilar och det var 0,3 procent färre än förra året. Volkswagen, som är koncernens största märke, levererade 2,73 miljoner bilar till kunder på världsmarknaderna mellan januari och september i år. Detta var en ökning med 8,2 procent. Med 741 000 bilar uppnådde Audi en ökning med 8,3 procent. Skoda uppvisade en ordentlig ökning med 12,6 procent till 462 000 bilar. Seat sålde 319 000 bilar, en minskning med 1,3 procent. Volkswagen Commercial Vehicles (Transportbilar) ökade klart, med 11,4 procent till 356 000 sålda bilar. Bentley och Lamborghini bidrog till koncernens försäljningsrekord med 7 800 respektive 1 800 levererade bilar. Det är en ökning med 18,7 respektive 20 procent. Med en försäljning av 59 bilar mer än fördubblade Bugatti sin volym. För ytterligare information kontakta Marcus Thomasfolk, informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se Volkswagen Group Sverige AB marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden. Via Din Bil är man även importör för Bentley och Lamborghini på den svenska marknaden. Under 2006 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 52 000 bilar och hade därmed en marknadsandel på 18,6 procent på den svenska bilmarknaden.