Volkswagen Golf – om privatbilsköparna får välja

Volkswagen Golf – om privatbilsköparna får välja

Under 2011 var Volkswagen Golf den bilmodell på svenska marknaden som var mest populär bland privatbilsköparna.

Sammanlagt 12 597 exemplar av Golf registrerades under 2011, vilket gjorde den till den tredje mest registrerade bilmodellen på den svenska marknaden. Enligt statistikföretaget Vroom registrerades 5 836 bilar av dessa på privatpersoner, vilket innebär att Golf var den mest populära modellen bland privatbilsköparna.

– Volkswagen är traditionellt starka på företagsmarknaden, men privatkunderna är vårt arv och därmed oerhört viktiga för oss. Vi är glada över att Golf med dess olika versioner gillas av så många människor. Det finns en Golf för alla helt enkelt, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Under 2011 blev Golf återigen totaletta i sitt segment, den så kallade Golfklassen, med en andel på 19 procent. Det är nionde året i följd som Golf hamnade i topp i klassen som den själv har namngett. Sedan 1974 har Golf varit klassetta på årsbasis hela 31 gånger.

På svenska marknaden erbjuds sammanlagt 59 olika versioner av Golf, Golf Plus, Golf Variant och Golf Cabriolet. Bland motoralternativen finns diesel, etanol och bensin – allt ifrån miljöklassade TDI 105 med 105 hästkrafter till kraftpaketet R på 270 hästkrafter. Dubbelkopplingsväxellådan DSG finns som tillval till de flesta alternativen och Golf erbjuds även i ett antal fyrhjulsdrivna versioner.

– Framgången med Golf visar att körglädje och värde för pengarna är viktiga aspekter när det kommer till bilköp. Modellen är inte alltid billigast i inköp, men när faktorer som andrahandsvärde, utrustningserbjudande, serviceavtal, miljöbilsalternativ och bränsleekonomi vägs in är den en av de billigaste bilarna i klassen att äga över tid, säger Sten Forsberg.

Den mest populära Golf-versionen hos både företags- och privatkunder är den miljöklassade dieseldrivna TDI 105 BlueMotion Technology.

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.