Skiss på cabrioletversion av T-Roc.

Volkswagen ger grönt ljus för cabrioletversion av T-Roc

Volkswagen öppnar nu upp för att lansera sin första SUV-cabriolet. Modellen baseras på T-Roc och ska produceras från och med första halvåret 2020. Med den nya cabrioleten fortsätter Volkswagen sin nästan 70 år långa tradition av cabrioleter.

Volkswagen-koncernens styrelse har bekräftat investeringen på över 80 miljoner euro i Osnabrück-anläggningen där bilen ska tillverkas. Med det här beslutet fortsätter Volkswagen Osnabrück sin framgångssaga för cabrioleter och skyddar sysselsättningen på anläggningen. Investeringen möjliggör en omfattande modernisering av produktionsteknik, montering och logistik vid anläggningen. Efter uppstartsfasen planeras en produktionsvolym på upp till 20 000 bilar per år.

Herbert Diess, chef för märket Volkswagen kommenterar:
− Volkswagen utvecklas till ett SUV-märke. T-Roc sätter redan nya standarder i det kompakta SUV-segmentet och med en cabriolet baserad på T-Roc utökar vi sortimentet med en mycket emotionell modell. Det är särskilt glädjande att vi kan räkna med Osnabrück-teamets långa erfarenhet av cabrioleter. Fabriken har nu ljusa framtidsutsikter.

SUV:ar är för närvarande ett viktigt bidrag till Volkswagens tillväxt. Med 720 000 levererade exemplar av Tiguan är den bland de tio bästsäljande modellerna i världen och de tre bästa SUV:arna. År 2020 avser Volkswagen att utvidga sitt SUV-sortiment över hela världen till 20 modeller. Vid den tiden ska cirka 40 procent av de bilar som säljs av Volkswagen vara SUV:ar.

Med den nya cabrioleten baserad på T-Roc förstärker Volkswagen sin närvaro ytterligare i det kompakta SUV-segmentet, ett av de snabbast växande segmenten på de globala bilmarknaderna. Den ursprungliga versionen av T-Roc lanserades framgångsrikt på europeiska marknader i slutet av 2017. Hittills har över 40 000 beställningar tagits för modellen.

Volkswagen Osnabrück GmbH har cirka 2 300 anställda. År 2017 monterades mer än 76 000 bilar på tre produktionslinjer. För närvarande monteras Volkswagen Tiguan och Porsche Cayman. Dessutom är anläggningen ansvarig för en del lackarbete för Skoda Fabia. Sedan Volkswagen Osnabrück GmbH grundades 2011 har mer än 280 000 bilar rullat av monteringslinjerna.