Volkswagen får miljöpris

EU-kommissionen har tilldelat Volkswagen priset ”European Business Award for the Environment” för sin återvinningsprocess av gamla bilar. Processen kännetecknas av stor miljövänlighet och förmåga att hushålla med naturresurser. Volkswagen har utvecklat tekniken som omvandlar skrot till råmaterial i samarbete med SiCon GmbH. Den europeiska miljökommisionären Stavros Dimas överlämnade priset i kategorin ”Processer” till Volkswagen-gruppen i torsdags. Den prisbelönta process Volkswagen-SiCon använder, återvinner material som tidigare inte gick att separera. Det behandlade råmaterialet kan därefter återanvändas i produktionen i stället för att som tidigare hamna på soptippen eller i förbränningsanläggningar. - Den miljövänliga återanvändningen av material från skrotade bilar är en del av Volkswagens åtagande för hållbar utveckling. Vi är en innovatör på det här området eftersom vi tidigt insåg att gamla bilar inte är en besvärlig restprodukt, utan en källa till värdefullt råmaterial. Vi har på ett tidigt stadium utvecklat lämpliga produkter och processer för miljövänlig återvinning, sade Volkswagen AG:s ordförande Dr. Bernd Pischetsrieder. Efter behandling i Volkswagen-SiCon-processen kan hårdplast, gummi, textilier, glas och metallskrot ersätta nytt råmaterial och därmed bidra till att spara naturresurser. Bortsett från den ekologiska aspekten är processen ekonomiskt intressant eftersom priset på råvaror fortsätter att stiga. Demonstrationsanläggningen för Volkswagen-Sicons process ligger i Kallo nära Antwerpen, Belgien, på en av Europas främsta återvinningsanläggningar, Belgian Scrap Terminal N.V. Ytterligare ett antal anläggningar baserade på den här processen är planerade eller under uppförande i sju europeiska länder. För ytterligare information kontakta Ingemar Hellgren, 08-553 865 61, ingemar.hellgren@volkswagen.se