Volkswagen AG köper Italdesign Giugiaro

Volkswagen AG köper Italdesign Giugiaro

Volkswagen AG köper majoriteten av aktierna i det italienska design- och utvecklingsföretaget Italdesign Giugiaro SpA (IDG). Det meddelade de båda företagen på en gemensam presskonferens i Turin den 25 maj.
Volkswagen AG äger efter förvärvet 90,1 procent av aktierna i IDG, inklusive varumärkesrättigheter och patent. Aktierna har förvärvats av Audis italienska dotterbolag Lamborghini Holding SpA. Resterande aktier, 9,9 procent, stannar inom familjen Giugiaro.
–  Med detta aktieinnehav blir vi delaktiga i ett av de mest berömda design- och utvecklingsföretagen med en av de rikaste traditionerna inom bilindustrin. Italdesign är flaggskeppet för kreativ italiensk bildesign och har bidragit till att forma bilindustrins ansikte i hela världen. Som skapare av Golf I lade Giorgetto Giugiaro grunden för Volkswagens design på 1970-talet, kommenterade koncernchef Martin Winterkorn.
Volkswagen-koncernen har haft ett framgångsrikt samarbete med IDG i många decennier. Giugiaro gjorde sig ett namn inte bara med Golf I, utan även med koncept för viktiga modeller såsom den första Volkswagen Passat, Scirocco och Audi 80. Ett omfattande utvecklingsavtal ingicks under 2008. Volkswagen och IDG har också ett nära samarbete om pågående projekt till exempel den planerade modellfamiljen Volkswagen Up!

–  Idag börjar en ny era i det strategiska partnerskapet mellan våra företag. Italdesign blir en permanent medlem i Volkswagen-familjen, sade Winterkorn.
–  Volkswagen-koncernen fortsätter sin modelloffensiv och kommer att dra nytta av kompetensen och kapaciteten som finns inom Italdesign. Företaget kommer att ge ett viktigt bidrag till vår globala tillväxtstrategi, fortsatte Winterkorn.
IDG grundades i Turin 1960 genom Giorgetto Giugiaro och Aldo Mantovani. Båda grundarna anses vara pionjärer inom modern italiensk bildesign. Italdesign har även gjort sig känd över hela världen för att vara ett högkompetent utvecklingscentrum. Idag omsätter företaget över 100 miljoner euro och har en arbetsstyrka på cirka 800 anställda.
Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2009 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 46 000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 21,4 procent av den svenska bilmarknaden. Dessutom sålde man 7 900 lätta transportbilar. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 6,3 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2009.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer.

Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden. I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning.

Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.