Teenage Cancer Trust och The Who anordnar en världsomfattande tävling med chans att vinna en "Magic Bus" från Volkswagen

Den brittiska välgörenhetsorganisationen TCT (Teenage Cancer Trust) och det legendariska rockbandet The Who anordnar en världsomfattande tävling med chans att vinna en unik folkvagnsbuss, en T1 panelbuss från 1965. Tävlingen startade på invigningskvällen av den årliga TCT-konserten på Royal Albert Hall i London den 8 april 2008. Den ikoniska folkvagnsbussen från Volkswagen Commercial Vehicles har signerats av The Whos Roger Daltrey, kommendör och främjare av TCT, och Pete Townshend. Den har även märkts med bandets kända logotyp och ikoniska bilder av de fyra ursprungliga bandmedlemmarna, inklusive Keith Moon och John Entwistle. Bussen har designats av The Whos grafiska formgivare Richard Evans som har arbetat med bandet i mer än 30 år och skapat flera enastående albumomslag och turnéaffischer. Var med och tävla på www.thewhomagicbus.com. Det kostar endast £5 och pengarna går till Teenage Cancer Trust. Alla deltagare får en nysläppt liveversion av The Whos kända hit "Magic Bus" helt utan kostnad. Senast den 10 juli meddelas vem som är den lyckliga vinnaren till bussen. Inspirationen till tävlingen kommer från det lyckade samarbetet mellan Volkswagen Commercial Vehicles och The Who, vilket resulterade i ett extra liveuppträdande på det internationella folkvagnsbussmötet i Hannover i Tyskland i oktober 2007. "Som trogen främjare av Teenage Cancer Trust är jag mycket glad över att kunna anordna denna unika tävling", säger The Whos sångare Roger Daltrey, kommendör av 2 klass. "På detta sätt kan vi stödja Teenage Cancer Trust i arbetet med att bygga fler specialenheter för tonåringar med cancer inom NHS (National Health Service). Storbritannien är världsledande på att erbjuda denna typ av stöd för tonåringar med cancer och under 2008 kommer vi att öppna fem nya enheter och starta bygget av ytterligare två". Stephan Schaller, chef för Volkswagen Commercial Vehicles säger: "Vi hoppas verkligen att många människor kommer att delta i den här tävlingen så att vi kan hjälpa TCT att ge stöd åt ännu fler tonåringar med cancer". Simon Davies, VD för TCT tillägger: "Vi är så tacksamma för att Volkswagen Commercial Vehicles tillhandahåller denna buss och för att The Who medverkar i tävlingen. Vi håller tummarna för att detta verkligen är en "Magisk buss" som kommer förbättra situationen för de många tusen tonåringar och unga människor som varje år får en cancerdiagnos". Information om Teenage Cancer Trust: I Storbritannien får sex tonåringar varje dag beskedet att de har cancer. Det är över 2 000 nya diagnoser varje år. Många av dessa unga människor får felaktigt omhändertagande med sjukhusbehandlingar i olämpliga lokaler avsedda för barnomsorg eller äldrevård. Teenage Cancer Trust är en engelsk välgörenhetsorganisation som grundades 1990. Den inriktar sig på att ge stöd åt tonåringar och unga vuxna med cancer genom att tillhandahålla specialenheter för tonåringar på NHS-sjukhus. Vid dessa specialenheter erbjuds toppmodern utrustning anpassade för långa vistelser på sjukhus, samt en miljö där tonåringar får träffa andra i liknande situationer. Patienterna får nya vänner och lär sig handskas med sin sjukdom utan att överbeskyddas eller ignoreras. Personalen på enheterna är specialutbildade för att förstå och handskas med patienternas behov. Hittills har TCT byggt enheter i London, Leeds, Manchester, Birmingham, Sheffield, Liverpool, Glasgow och Newcastle och det behöver byggas minst 22 enheter till om det ska finnas plats för alla tonåringar med cancer. Utöver byggande av enheter används även pengarna till ett utbildningsteam som undervisar unga människor i skolan och på universitet om cancer, förebyggande av cancer och hälsosamt leverne. Det anordnas även en konferens för unga människor med cancer och utbildning för medicinska experter. TCT-showerna på Royal Albert Hall var The Whos Roger Daltreys (kommendör av 2 klass och främjare av TCT) idé. Varje år övertalar han de bästa brittiska talangerna inom rock, pop och komedi att medverka i showerna och på så sätt hjälpa till att samla in pengar till denna välgörenhetsorganisation. I år kommer bland annat Muse, Madness, Paul Weller, Joan Armatrading och The Fratellis att uppträda. Bilder på "Magic Bus", The Who- och TCT-logotypen kan laddas ned från: www.vwn-presse.de Användare: magic Lösenord: bus Teenage Cancer Trust Kontakt: Stephanie Westacott Telefon: +44 (0) 207 612 07 14 Fax: +44 (0) 207 612 03 71 Mobil: +44 (0) 753 428 46 01 E-post stephanie.westacott@teenagecancertrust.org Webbplats www.teenagecancertrust.org För ytterligare information kontakta Lisbeth Hansson Marknad/Information-PR Volkswagen Transportbilar Volkswagen Group Sverige AB 151 88 Södertälje Tel +46-8-553 869 92 Mob: +46 70 543 20 58 Fax: +46 8 553 869 33 Volkswagen Transportbilar marknadsför modellerna Caddy, Transporter, Caravelle, Multivan och Crafter. Volkswagen Transportbilar har 58 auktoriserade återförsäljare med 95 försäljningsställen samt 137 auktoriserade Volkswagenverkstäder.