Systrarna Kallur bytte friidrott mot STCC för en dag

Systrarna Kallur bytte friidrott mot STCC för en dag

Volkswagen och Team Biogas.se fick finbesök i depån. Jenny och Susanna Kallur besökte det klimatsmarta STCC-teamet på Karlskoga Motorstadion igår. - Det här är en helt ny värld för oss, jätteintressant att se.

STCC:s deltävling nummer sex sammanföll igår med friidrotts-VM:s första dag, och fick celebert besök av systrarna Kallur, som på grund av sina skador inte kan delta i VM.
- Vi har ju vetat länge att det det inte skulle bli något VM för oss, så det känns inte konstigt att vara här i stället för på tävlingarna, säger Jenny Kallur.

Likheterna mellan STCC och friidrott är inte många, men efter en snabb överläggning med STCC-förarna Fredrik Ekblom och Patrik Olsson hittade de en likhet.
- Farten, det går ju väldigt fort. Här också, säger Susanna Kallur.

Jenny och Susanna - som till vardags kör just Volkswagen - följde Team Biogas.se:s arbete i depån, och fick även provsitta trefaldige STCC-mästaren Fredrik Ekbloms biogasdrivna VW Scirocco. Några planer på att byta sport finns dock inte, trots att risken för stressfrakturer är minimal i STCC.
- Nej, men det finns väl en rätt stor risk att dra på sig andra sorters frakturer i den här sporten, säger de.

Besöket i depån förde tur med sig för årets nykomling i STCC, Team Biogas.se, som genom föraren Patrik Olsson gjorde årets bästa resultat med en sjätteplats. Efter en stark uppkörning i heat ett, från tolfte till åttonde plats, startade Olsson i pole position i heat två på grund av den omvända startordningen för topp-åtta. Olsson är debutant i årets STCC och höll undan bra från de rutinerade förarna som jagade honom.

- Otroligt skön känsla att leda så länge, äntligen börjar det lossna för oss, säger Olsson.

Team Biogas.se:s VW Sciroccos drivs av hundraprocentig biogas, ett helt förnyelsebart och mycket klimatsmart drivmedel. Bakom satsningen ligger energiföretaget E.ON med sina samarbetspartners LRF och Volkswagen.

År 2008 levererade Volkswagen 3 670 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.