Stort förtroende för originaldelar

Originaldelar inger förtroende. Det är slutsatsen av Svenska Volkswagens Servicemarknads kundpanel där 73 procent, närmare tre av fyra tillfrågade, anser att originaldelar har högre kvalitet än icke-originaldelar. Kundpanelen består av 600 Skoda-, Volkswagen- och Audiägare runt om i Sverige. Samma undersökning visar att bilägarna i stor utsträckning är beredda att betala mer för att använda originaldelar. Bara 29 procent av bilägarna är inte beredda att betala mer för originaldelar medan de resterande 71 procenten är beredda att betala upp till 30 procent mer för originaldelar när de servar och lagar sin bil. – Dagens bilar är så tekniskt avancerade att även små brister i kvalitet på delarna kan förkorta bilens livslängd, försämra köregenskaperna och i sin tur sänka andrahandsvärdet och det har de flesta bilägarna insett idag. Det gör att de flesta är villiga att betala lite mer för delar som är speciellt tillverkade för den bil som de ska användas i. Dessutom är våra delar inte alltid dyrare heller, enligt de jämförelser vi kontinuerligt gör, de kan till och med vara billigare än jämförbara delar från andra leverantörer säger Mattias Knutsson, servicemarknadsdirektör på Svenska Volkswagen. I samband med det starka förtroendet för originaldelar hittar man även en ökande tendens att gå till auktoriserade verkstäder. – Liksom man helst ser att bilens delar ersätts med originaldelar vill bilägarna också att utbildade tekniker med rätt kunskap och verktyg genomför arbetet. Dessutom ger en auktoriserad verkstad fullständiga garantier på både delen som monteras och på det utförda arbetet. Slutligen föredrar andrahandsmarknaden bilar med en servicebok som stämplats på en auktoriserad verkstad vilket håller andrahandsvärdet uppe, säger Mattias Knutsson. Svenska Volkswagen Servicemarknad kommer att genomföra kontinuerliga undersökningar med sin kundpanel i framtiden för att ytterligare kunna utveckla sina verkstäder och serviceerbjudanden. – Våra kunders tankar och idéer är till stor hjälp när vi fortsätter vårt arbete med att förbättra vår service. Vi arbetar hårt för att bli bäst och då är kundernas synpunkter kanske vårt viktigaste verktyg, säger Dan Andersson, marknadschef på Svenska Volkswagen Servicemarknad. Kontaktpersoner: Mattias Knutsson Servicemarknadsdirektör Svenska Volkswagen Telefon 08-553 867 47 Dan Andersson Marknadschef, Svenska Volkswagen Servicemarknad Telefon 08-553 867 02 Svenska Volkswagen Servicemarknad servar och tillhandahåller originalreservdelar och tillbehör till alla fordon från Volkswagenkoncernen i Sverige; Volkswagen, Audi, SEAT, Skoda och Porsche. I organisationen ingår ca 160 auktoriserade serviceverkstäder lokaliserade över hela Sverige. Totalt arbetar ca 1.700 servicetekniker för Svenska Volkswagen Servicemarknad. Sedan år 2000 driver Svenska Volkswagen Servicemarknad tillsammans med Södertälje kommun en egen utbildning av servicetekniker på gymnasienivå.