Starkt första kvartal av Volkswagenkoncernen

• Leveranserna ökade med 24,6 procent till 1,73 miljoner fordon
• 27 procents ökning för märket Volkswagen
• Dubbelsiffrig procenttillväxt för alla volymmärken
• Positiv trend stärker optimism om att utvecklas bättre än marknaden

Under årets tre första månader levererade Volkswagenkoncernen 1,73 miljoner fordon runt om i världen. Det är en ökning med 24,6 procent jämfört med första kvartalet 2009 då 1,39 miljoner fordon levererades. Det är också en större ökning än den globala totalmarknaden som under första kvartalet ökade med 19,4 procent.

– Det finns tydliga tecken på en återhämtning av personbilsmarknaden i många delar av världen. Tack vare våra innovativa, unga och miljövänliga modeller drar vi stor nytta av denna trend, kommenterar Christan Klingler, executive vice president, och ansvarig för marknad och försäljning inom koncernen.

– Trots detta förväntar vi oss fortfarande att 2010 blir ett tufft år. Vi anser att den differentierade tillväxten i olika regioner i världen sannolikt fortsätter under de kommande månaderna. Men den positiva trenden hittills stärker vår optimism om att utvecklas bättre än marknaden, fortsätter Klingler.

LEVERANSER PER MARKNAD, JANUARI–MARS 2010
Volkswagenkoncernen rapporterade återigen en markant ökning i Kina och nådde ett nytt rekord med 457 300 levererade fordon under första kvartalet, en ökning med 60,9 procent. Tillväxten i Asien/Stillahavsområdet var 58,9 procent och på den brasilianska marknaden levererades 169 900 fordon (+8,1 procent).

I Sydamerika rapporterades en ökning på 13,4 procent och i USA levererade koncernen 80 000 fordon, en mycket glädjande ökning med 37,2 procent. VW Jetta och Audi Q5 var särskilt populära på den amerikanska marknaden. I Europa noterades en ökning på 13,5 procent till 837 000 fordon.

I Tyskland levererade koncernens varumärken 254 400 fordon (+1,2 procent) samtidigt som totalmarknaden minskade i Tyskland. Märket Volkswagen visade styrka genom att leverera 142 200 bilar (+8,5 procent) på sin hemmamarknad. Även Audi ökade leveranserna i Tyskland till 49 500 fordon (+3,8 procent).

– Den tyska totalmarknaden minskade som väntat. Vi lyckades gå emot denna trend och faktum är att märket Volkswagens marknadsandel på 23 procent för årets tre första månader är den högsta sedan 1982, säger Klingler.

På den svenska marknaden ökade Volkswagen Group Sverige sina leveranser med 66,7 procent, till 13 987 bilar under januari-mars.

LEVERANSER PER MÄRKE, JANUARI–MARS 2010
Volkswagen levererade 1,11 miljoner personbilar (+27 procent). Golf var den överlägset mest populära modellen med globala leveranser på totalt 164 500 bilar (+37,1 procent), följt av Polo med 132 900 bilar (+30,8 procent). I Kina, den största enskilda marknaden, hade 362 600 bilar (+53,8 procent) levererats i slutet av mars.

Audi levererade 264 100 fordon (+25,9 procent) över hela världen, det starkaste första kvartalet någonsin. Märket rapporterade tvåsiffrig tillväxt i alla dess försäljningsregioner; Europa, Nordamerika Sydamerika, Asien/Stillahavsområdet och Afrika med Mellanöstern. Audi hade störst tillväxt i Kina där 51 400 bilar (+77,3 procent) levererades. De nya modellerna A5 Sportback och A5 Cabriolet har starkt bidragit till försäljningsökningen.

Skoda levererade 178 900 fordon (+25,0 procent) över hela världen. Även Skoda rapporterade en mycket hög tillväxt i Kina, med 42 700 levererade fordon (+121,9 procent). I Västeuropa levererade Skoda 85 200 fordon (+ 12,5 procent) och på sin hemmamarknad i Tjeckien ökade man leveranserna till 13 300 fordon (+ 26,6 procent). Fabiamodellerna, speciellt utrustade för den kinesiska marknaden, utvecklades mycket väl till 7 600 bilar (+199,6 procent), liksom Octavia med 26 300 bilar (+57,4 procent).

SEAT levererade 88 300 fordon (+15,1 procent) till kunder världen över. Varumärket var särskilt framgångsrikt i Västeuropa med 78 500 fordon (+19,0 procent). På sin hemmamarknad Spanien levererade SEAT 26 500 fordon (+47,5 procent). Ibiza var den mest framgångsrika modellen med 46 200 leveranser (+4,5 procent).

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2009 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 46 000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 21,4 procent av den svenska bilmarknaden. Dessutom sålde man 7 900 lätta transportbilar. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 6,3 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2009.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer.

Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden. I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning.

Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.