Ska Volkswagen upprepa Sverige-succén i Mexico?

Ska Volkswagen upprepa Sverige-succén i Mexico?

Efter årets första WRC-seger i Rally Sweden är det dags för Volkswagen att ta sig an det mexikanska VM-rallyt som startar idag. Med sträckor som går på 2700 meters höjd blir Rally Mexico säsongens högst belägna rally och en riktig utmaning för både förare och teknik.

-     Årets första tre rallyn är alltid lite speciella. Efter legendariska Monte och kalla Sverige ska vi nu hantera temperaturer på över 2000 meters höjd, säger Jost Capito, chef för Volkswagen Motorsport.

-          Rally Mexico är också årets första rally som går på grus. Det blir intressant att se hur konkurrenskraftig vår Polo R WRC är under de förhållandena.

Förarna kommer att köra 394,9 kilometer fördelade på 23 specialsträckor. Den mest spektakulära inledningssträckan för säsongen väntar i kväll i Guanajuato. Platsen är en före detta silvergruva som är uppsatt på UNESCO:s världsarvslista.

Volkswagen har fått en flygande start efter de två inledande WRC-tävlingarna. Sébastien Ogier, Frankrike, blev tvåa i Monte Carlo och segrade sedan i Rally Sweden. Det gör honom till total WRC-ledare, före landsmannen Sébastien Loeb, Citroën.

-          Jag var mycket nöjd med att vinna i Sverige. Vår teaminsats var fantastisk. Men det är gamla nyheter vid det här laget och nu är det dags för den första tävlingen på grus, här i Mexiko. För mig personligen är det lite speciellt att tävla just här. Det var här jag körde min första WRC-tävling, 2008, och jag vann mitt första race i Junior WRC-klassen.

Finländaren Jari-Matti Latvala var ytterst nära en pallplats i Sverige och ligger femma i mästerskapet. Även han ser fram emot årets tredje WRC-tävling.

-          En av de viktigaste aspekterna i Mexiko är hur bra du kan lyckas hantera tidsomställningen. Av den anledningen har jag tillbringat två veckor i Kalifornien före rallyt, för att acklimatisera mig. Här måste vi också anpassa oss till att greppet på grus inte skiftar lika mycket som det gjorde i till exempel Sverige.

Rally Mexico pågår 7-10 mars. Ett sammandrag av tävlingen sänds i SVT och SVT Play.

Förarmästerskapet – ställning
1. Sébastien Ogier, 46; 2. Sébastien Loeb, 43; 3. Mads Østberg, 24; 4. Dani Sordo, 15; 5.

Jari-Matti Latvala, 14; 6. Mikko Hirvonen, 12; 7. Martin Prokop, 12; 8. Bryan Bouffier, 10; 9.

Thierry Neuville, 10; 10. Juho Hänninen, 8; 11. Sepp Wiegand, 4; 12. Henning Solberg, 4;

13. Olivier Burri, 2; 14. Evgeny Novikov, 2; 15. Michał Kosciuszko, 1; 16. Yazeed Al Rajhi,1

Märkesmästerskapet – ställning
1. Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team, 57; 2. Volkswagen Motorsport, 55; 3. Qatar

M-Sport World Rally Team, 31; 4. Abu Dhabi Citroën Total World Rally Team, 15; 5. Lotos

WRC Team, 12; 6. Qatar World Rally Team, 10; 7. Jipocar Czech National Team, 8

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.