September en rekordmånad för Volkswagen

2006 har hittills varit ett rekordår för Volkswagen. I Tyskland hade nästan var femte utlevererade bil under september ett VW-emblem i fronten. 2006 har också blivit ett toppår i övriga Västeuropa, på världsmarknaderna – och i Sverige, där registreringarna ökade med 14,7 procent under januari-september. Antalet registrerade nya Volkswagen-bilar på den tyska hemmamarknaden var i september 58 795, vilket ger en marknadsandel på 19,7 procent. Detta är en ökning med 4,2 procent jämfört med samma månad 2005. Under perioden januari-september registrerades 496 000 nya VW-modeller i Tyskland – detta är en ökning med åtta procent jämfört med föregående år. – Att vi är marknadsledande visar att kunderna har stort förtroende för våra produkter, säger Dr. Michael Kern, som ansvarar för Marknad och Försäljning i Volkswagens ledningsgrupp. Även i Västeuropa som helhet är Volkswagen marknadsledare. Under januari-september steg utleveranserna med 6,6 procent jämfört med 2005. På den svenska marknaden registrerades 2 463 Volkswagen under september, vilket var en ökning med 29 procent jämfört med samma månad 2005. Och under hela perioden januari-september steg utleveranserna med 14,7 procent, till 18 791 bilar. Volkswagens marknadsandel i Sverige är nu 8,95 procent (8,19 procent 2005). Bästa september i historien I hela världen levererade Volkswagen ut totalt 303 000 bilar under september månad. Detta var en fyraprocentig ökning jämfört med samma månad 2005 – och den bästa septembernoteringen i företagets historia. Totalt levererades 2 517 000 VW-bilar ut under januari-september och det är en ökning med 11,5 procent jämfört med 2005. Även detta är en rekordnotering för företaget. – Vi är mycket nöjda med dessa rekordsiffror. De gör oss ännu mer motiverade att förverkliga ytterligare förbättringar vad gäller pris och kvalitet för alla våra modeller, säger Michael Kern. För ytterligare information kontakta Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 896 57 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se År 2005 levererade Volkswagen 3 000 000 fordon till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Personbilsmodellerna i Sverige heter Fox, Polo, Golf, Golf Variant, Golf Plus, New Beetle, Touran, Jetta, Passat, Eos, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.