Sekundstrid avgjorde Rally Sweden

Sekundstrid avgjorde Rally Sweden

Spännande ända in i mål. Sébastien Ogier och Julien Ingrassia vann Rally Sweden. De franska Volkswagen-förarna lyckades passera Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (F/F, Hyundai) och teamkollegorna Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N) i det tätaste spurtdramat i WRC-historien. Thrillern med de tre i topp utspelade sig till bara några kilometer från mål med ledningen skiftande mellan dem och när de gick i mål skiljde bara 4,6 sekunder.

Det var den 26:e WRC-segern för Sébastien Ogier som därmed är lika med legendariske Carlos Sainz. Ogier är nu på tredje plats på listan över de främsta någonsin. Dessutom är Ogier/Ingrassia de enda utomnordiska som vunnit rallyt två gånger. För Andreas Mikkelsen/Ola Fløene betydde tredjeplatsen att de tagit sig på pallen för andra gången i rad i Rally Sweden. De ledde faktiskt rallyt till några hundra meter före mål och gjorde en fantastisk prestation och pressade sina mer kända team-kollegor hela vägen.

Kamp ända in i mål

4,6 sekunder - motsvarande 163 meter - var allt som skiljde de tre första förarna inför Power Stage. Det kan inte bli mer spännande. Till slut var det de sista 15,84 kilometrarna av 308 som avgjorde vem som skulle stå längst upp på prispallen och vem som skulle stå längst ned. Kampen mellan topptrion blev allt tätare under hela rallyt. Aldrig tidigare i rallyhistorien har tre förare legat så lika inför den sista specialsträckan på ett rally.

Avgörandet kom bara ett hundratal meter från mål. Sébastien Ogier säkrade segern på den sista 16 kilometer långa specialsträckan vilket gjorde att Volkswagen kunde avgå med ännu en triumferande seger. Men det var Andreas Mikkelsen som ledde Rally Sweden tills det avgjordes. Hans lilla ledning med 2,7 sekunder stod sig tills bara 5,4 kilometer återstod. Tyvärr gjorde en liten sladd och ett stopp att hans förhoppning om en första WRC-seger släcktes. Som tur var kunde han ändå ta en pallplats för andra året i rad. Cirka 40 sekunder efter stoppet var Mikkelsen/Fløene tillbaka på vägen igen och spurtade mot tredjeplatsen i Rally Sweden.

Tredje gången på tre möjliga

Sébastien Ogier vann 2013, Jari-Matti Latvala 2014 och nu Sébastien Ogier igen. Rally Sweden är det första rallyt i WRC-kalendern som Volkswagen vunnit tre gånger i rad. Det här var Volkswagens tredje 24:e seger på 28 rallyn och pallplats 45 och 46 sedan Polo R WRC gjorde debut i januari 2013. Sedan dess har Volkswagen tagit 361 av 521 möjliga sträcksegrar. Om man räknar med segern på Elfenbenskusten 1987 med Kenneth Eriksson/Peter Diekmann (S/T), har Volkswagen nu passerat Audi på åttonde plats med 25 segrar genom tiderna.

Perfekta snöförhållanden

Massor av snö och is, vackert vinterlandskap och perfekta förhållanden. Rally Sweden blev det perfekta vinterrallyt. Kraftiga snöfall före rallyt skapade goda förhållanden - inklusive meterhöga snövallar som förarna kan ta stöd emot för att tjäna tid. Det är dock en strategi som har sina risker, den som kör emot snövallen för hårt riskerar att snurra, ett typiskt förarmisstag i Rally Sweden och något som nästan alla toppförare gjorde åtminstone en gång på de 308 kilometer långa specialsträckorna.

Tre bonuspoäng i Power Stage

Ska man ta det lugnt i Power Stage för att säkert köra hem segern eller ta en pallplats? Inte i 2015 års Rally Sweden. Efter den mest spännande WRC-finalen någonsin utvecklades kampen om bonuspoängen för de tre snabbaste bilarna vid det avslutande Power Stage till ännu en thriller. Till slut var det den dubble världsmästaren som vann båda kategorierna och kunde lämna Sverige med tre extrapoäng. För Volkswagen var det 20:e gången på 27 Power Stages som en av Volkswagens förare tagit maximala poäng.

Latvala/Anttila kastar in handduken

Efter torsdagens misstag fick förra årets vinnare Jari-Matti Latvala and Miikka Anttila lämna Sverige tomhänta. Tillsammans med teamet beslöt man att bryta rallyt. Bakgrunden är en regel som är avsedd att begränsa specifikationerna av vissa komponenter i bilarna. För Latvala/Anttila räknas tävlingarna i Sverige, Mexico och Argentina tillsammans. Att dra sig ur nu ger dem större frihet att välja komponenter och inställningar på sin Polo R WRC.

Citat efter dag tre i Rally Sweden

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1

- En otrolig final. Jag är otroligt stolt över den här segern. Det är verkligen en av mina bästa. Första gången jag vann i sverige för två år sedan över Sébastien Loeb var fantastisk men det här var ännu bättre. Julien och jag gav allt från dag ett ända till och med Power Stage. Vi körde så hårt som möjligt och det lönade sig till slut. Det var verkligen en av de mest spännande rallyfinalerna - inte bara för fansen utan också i min karriär. Jag tycker naturligtvis synd om Andreas som var så nära sin första seger och som var inblandad i en extremt hårt kamp med oss. Men jag är säker på att det här inte var sista gången som vi slåss om segern. Han och Thierry Neuville gjorde imponerande prestationer.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2

-Vilken galen vecka. Det är synd att min team-kollega Andreas Mikkelsen inte riktigt lyckades ta sin första WRC-seger. Och grattis till Sébastien Ogier. Han förtjänade verkligen sina 28 poäng. För mig personligen måste jag försöka hitta det positiva från den här veckan. Sedan jag gjorde det där misstaget på fredagen hade jag uppenbarligen inte något med utgången av rallyt att göra. Det gav mig tid att prova några inställningar och jag lärde mig en del viktiga saker. Jag förstår nu nya Polo ännu bättre och det var tydligt idag. Säsongen är fortfarande ny och det finns mycket att kämpa för. Min startposition är absolut en fördel i Mexico och jag kommer att satsa där igen.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9

-Vi gjorde nästan allt rätt fram till de sista metrarna - men oturligt nog förlorade vi till slut. Jag har aldrig trott att jag skulle vara besviken över en pallplats. Jag har ju trots allt inte vunnit så mycket under min karriär. Men nu hade jag chansen att ta min första WRC-seger och var mycket nära att göra det. Men jag gjorde ett litet misstag och fick ett stopp och missade chansen. Det känns väldigt bittert och är en stor besvikelse nu även om vi kan vara stolta över vad vi åstadkommit. Men jag är övertygad om att det bara är en fråga om tid innan jag får min första seger. Vi ska nu göra vårt bästa för att komma tillbaka i Mexico.

Jost Capito, chef för Volkswagen Motorsport

-Vilket spännande rally. Jag är säker på att rallysporten har vunnit en rad nya fans världen över den här veckan. Idag avgjordes pallplatserna på de sista metrarna. Andreas Mikkelsen ledde inför sista avgörande och var så nära att ta sin första seger i World Rally Championship. Han utmanade verkligen dubble världsmästaren och Thierry Neuville till gränsen och kan känna sig stolt över sin prestation. Hans tid kommer förr eller senare, det är ingen tvekan om det. Sébastien Ogier gjorde en otroligt imponerande uppvisning och förtjänade verkligen att vinna till slut. Jag lyfter på hatten för förarna och karläsarna.

Och till slut...

...är Ola Fløene troligen den enda kartläsaren som kör en World Rally Car i ett WRC rally. I Rally Sweden körde Andreas Mikkelsens kartläsare cirka 220 kilometer mellan specialsträckorna. Mikkelsen och Fløene har för vana att byta plats i bilen. 2012 efter att ha blivit mästare i Intercontinental Rally Challenge (IRC) i Skoda FDabia S2000 körde Fløene den avslutande specialsträckan "Stavros" i Rally Cyprus. Och han gjorde inget dåligt jobb, slutade bara 45,7 sekunder efter den slutliga vinnaren på sträckan och av hela rallyt, Nasser Al-Attiyah.

FIA Rally World Championship (WRC)

Rally Sweden – slutresultat

1. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 2t 55m 30.5s

2. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 6.4s

3. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 39.8s

4. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford + 2m 26.0s

5. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 3m 31.5s

6. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 3m 53.0s

7. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 4m 05.8s

8. Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ), Ford + 4m 26.0s

9. Yurii Protasov/Pavlo Cherepin (UA/UA), Citroën + 5m 32.2s

10. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 6m 50.9s

...

12. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 9m 11.9s

FIA Rally World Championship (WRC)

Rally Sweden – Power Stage resultat

6. Jipocar Czech National Team 10

7. FWRT 1

8. Hyundai Motorsport N 1

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer.Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden.I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning.Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.