Polo BlueMotion - miljöbil med 3,9 l/100 km vid blandad körning

Volkswagen Polo BlueMotion får Sverigepremiär på Stockholms Bilsalong. Det är den senaste av Volkswagens offensiva satsningar på Polo. Den första var den sportiga Polo GTI, följd av CrossPolo och nu senast Polo BlueMotion. Polo BlueMotion är den mest ekonomiska och miljövänliga modellen med en förbrukning av endast 3,9 l/100 km. Den kvalar därmed in som miljöbil enligt Vägverkets definition. Polo BlueMotion är en finslipad version av Polo TDI och en andlig efterträdare till Lupo 3L. Där världens bränslesnålaste bil Lupo 3L riktade sig till en relativt snäv kundgrupp som främst prioriterade låg bränsleförbrukning, riktas Polo BlueMotion till en bredare publik där den låga förbrukningen bara är en av flera fördelar, till exempel goda prestanda och stora utrymmen. Polo BlueMotion har en trecylindrig TDI-motor på 1 422 ccm som utvecklar 80 hk med ett maximalt vridmoment på 195 Nm redan vid 1 800 varv per minut. Motorn är modifierad och har nu turbo med variabel geometri och optimerad avgascirkulation (EGR) med förbättrad EGR-kylning och elektroniskt reglerad EGR-ventil. Partikelfilter är givetvis standard. Med 103 g CO2 per kilometer är utsläppsnivån 16 g/km lägre än i en ”vanlig” Polo TDI och långt under de 120 g/km som Vägverket har som gräns för att en dieselbil ska räknas om miljöbil. Polo BlueMotion har en konventionell manuell växellåda med fem växlar. Jämfört med Polo TDI är utväxlingen högre, särskilt från tredje till femte växeln, då den är från 12 till 24 procent högre. Det gör att motorn arbetar oftare och längre i sitt mest effektiva varvtalsregister. Till den lägre förbrukningen bidrar också speciella 14 tums lättmetallfälgar med däck som optimerats för lågt rullmotstånd. Förutom modifierad motor och transmission bidrar lägre luftmotstånd till den låga förbrukningen. Det är i synnerhet fronten som förändrats. En ny mjukare frontspoiler och en nästan helt sluten grill bidrar till det låga luftmotståndet (cw 0,30, cw x A = 0,62). Även baktill är den förändrad med en annan stötfångare och en takspoiler. Alla aerodynamiska beräkningar har testats i vindtunnel innan de gått i produktion. Polo BlueMotion visar att en extremt bränslesnål och miljövänlig bil också är rolig att äga och köra. För det första sparar man pengar vid bränslepumpen. Bränslekostnaden per mil blir cirka 4.40 kr (0,39 liter x 11.20 kronor). För det andra behöver man inte besöka macken särskilt ofta. Sträckan Stockholm - Göteborg tur och retur klarar man lätt på en tank (rymmer 45 liter) till en kostnad av cirka 350 kronor. (Enligt EU-normen drar Polo BlueMotion 3,2 liter per 100 km vid landsvägskörning.) För det tredje har Polo BlueMotion, trots sin låga förbrukning, livliga prestanda och accelererar från 0 – 100 km/tim på 12,8 sekunder och når en toppfart på hela 176 km/tim. Den nya koldioxidbaserade fordonsskatten som introduceras den 1 oktober i år gör att Polo BlueMotion får en årlig fordonsskatt på endast 1 400 kronor. Om den föreslagna partikelfilterrabatten på 6 000 kronor går igenom som planerat den 1 juli i år innebär det att Polo BlueMotion blir ”skattefri” under drygt fyra år. Polo BlueMotion kommer till Sverige i mitten av augusti. Bilder kan laddas ned från www.volkswagen.se, Nyheter, Bildarkiv För ytterligare information kontakta Ingemar Hellgren, 08-553 865 61, ingemar.hellgren@volkswagen.se