Passat BlueMotion – snålast i klassen

Nya Passat BlueMotion – i dess storleksklass finns det ingen bil med lägre förbrukning. Bilen klarar sig med 5,1 liter diesel per 100 kilometer och släpper ut låga 136 g koldioxid/km. Trots det har den en toppfart på närmare 200 km/h. Passat BlueMotion kommer till Sverige i sommar. Med nya Passat BlueMotion fortsätter Volkswagen införandet av extra bränslesnåla och miljövänliga bilar. Redan sommaren 2006 debuterade den första BlueMotion-modellen – Polo – och den blev en omedelbar framgång. Tack vare en stark efterfrågan över hela Europa har tillverkningen av Polo BlueMotion successivt tredubblats. ”BlueMotion” har blivit ett begrepp för Volkswagenkunder som eftersöker en särskilt bränslesnål version med låg miljöpåverkan ur Volkswagens modellprogram. I fallet med den nya Passat BlueMotion betyder det: 5,1 liter dieselbränsle i genomsnittsförbrukning på 100 kilometer. När det gäller Passat Variant BlueMotion är siffran 5,2 liter (137 g/km) – vilket också är ett rekordlågt värde i klassen. Med full tank uppnår båda karossversionerna en räckvidd på upp till 135 mil! Omräknat till en genomsnittlig körsträcka per år på 1 500 mil betyder det helt enkelt elva färre tankningar per år – eller en minskning av bränslekostnaden på cirka 650 kronor i månaden. Detta är mycket låga siffror för en bil i denna storleksklass. Passat BlueMotion är 4,77 meter lång och en av de största bilarna i sitt segment. Dessutom har Volkswagen uppnått dessa värden utan att göra avkall på komfort, säkerhet eller köregenskaper. Passat BlueMotion har en femväxlad manuell växellåda och är försedd med en 105 hk (77 kW) stark TDI-motor med standardmonterat dieselpartikelfilter. Alla dieselmotorer på svenska marknaden från Volkswagen är försedda med partikelfilter sedan teknisk årsmodell 2006. Maxeffekten uppnås vid 4 000 varv/min och toppvridmomentet är 250 Nm (vid 1 900 varv/min). För att sänka bränsleförbrukningen har Volkswagens tekniker förfinat en del olika detaljer i denna fyrcylindriga, direktinsprutade turbodiesel. En förändring i motorstyrsystemet minskar tomgångsvarvet från 830 till 730 varv/min. Samtidigt har laddtryck, insprutningstidpunkt och avgasåterföringen fininställts för att optimera bränsleekonomin. TDI-motorns styrsystem skickar också en växelrekommendation till en växelindikator, där föraren kan avläsa vilken av de fem växlarna som för tillfället är mest effektiv att använda. För komfortabel och avslappnad körning är Passat BlueMotion också standardutrustad med farthållare. En annan avgörande faktor när det gäller bränsleekonomi är utväxlingen. I jämförelse med originalinställningarna är tredje, fjärde och femte växeln i Passat BlueMotions manuella växellåda förlängda. I detalj handlar det om fyra procent för treans växel, sju procent för fyran och tolv för femman. Bidragande detaljer till de låga förbrukningsvärdena är, förutom motorn, bland annat däck med lågt rullmotstånd, spoilerdetaljer och kylargrill för optimerat luftmotstånd. Många detaljer har anpassats för att ge ytterligare sänkta cW-värden, och en sänkt bränsleförbrukning. I sedan-versionen handlar det om en minskning med tolv procent till cW 0,273 (Variant: cW 0,275). Samtidigt har toppfarten höjts med fem km/h i båda versionerna. Vid en snabb anblick ser man inte några skillnader i karossen i jämförelse med övriga Passat-versioner. Detta beror på att de flesta modifieringarna inte är synliga, utan återfinns undertill i bilens chassi och kaross. Bromsledningarna är täckta och speciella golvbeklädnader är integrerade framför bakaxeln, till vänster och höger. Variant-versionen har dessutom hjulhus med förlängda innerskärmar. Utöver detta är delar av grillens galler täckta. En visuell detalj avslöjar att detta är den mest ekonomiska Passaten i modellprogrammet: på grillen och på bakluckan sitter ett BlueMotion-emblem. Förändringar i chassiet har också bidragit till en låg bränsleförbrukning. Framaxeln är sänkt med 15 millimeter och bakaxeln med åtta. För att säkerställa lägsta möjliga rullmotstånd har bilen fått high-tech-däck av typen ”Conti Premium Contact” i dimensionen 205/55 R16 91H med 0,4 bar högre däcktryck. Som alternativ till stålfälgar kan Passat BlueMotion också beställas med 16-tums aluminiumfälgar (”Monza”-typ). Sparsamheten i bränsleförbrukning kommer dock inte på bekostnad av bilens prestanda. Passat BlueMotion når om så behövs en toppfart på 193 km/h (Variant: 190 km/h). 0-100 km/h tar 12,1 sekunder (12,4 för Variant). Det är en viktig komponent i BlueMotion-filosofin: Sparsamhet och prestanda i ett förhållande så att det fortfarande ska vara kul att köra bil. Passat BlueMotion kommer till Sverige i sommar. Priset är ännu ej fastställt. Bakgrund – PoloBlue Motion Sommaren 2006 presenterade Volkswagen sin första modell med ett nytt tillnamn – den mycket bränslesnåla Polo BlueMotion, med en motoreffekt på 80 hk/59 kW. Genomsnittlig bränsleförbrukning är 3,9 liter diesel/100 km. CO2-utsläppen har minskats med 16 g/km till 102 g/km. Dessa siffror har uppnåtts tack vare längre utväxling, förbättrad aerodynamik och förändringar i motorn. Polo BlueMotion växlas med en femväxlad manuell låda. Namnet BlueMotion hänger inte enbart samman med bilar, bränsleekonomi och utsläpp – utan snarare med hela märket. Blå är Volkswagens färg och står för de element som ska skyddas: vatten och luft. ”Motion” förkroppsligar framtidens mobilitet. Målet är att bevara jordens resurser till framtidens generationer. BlueMotion blir stegvis en kvalitetsstämpel som står för ekonomi utan att kompromissa med körglädje. Dieselns effektivitet Med nya Passat BlueMotion fortsätter en lång tradition från Volkswagen. Ända sedan den första Golf D presenterades 1976 har märket fortsatt att utveckla effektiva dieselmotorer. Idag, inom ramen för Volkswagens breda modellprogram, erbjuds 78 versioner med en bränsleförbrukning lägre än 6,0 liter diesel per 100 km. 43 ligger lägre än 5,5 liter och 14 av dessa TDI-modeller förbrukar mindre än 5,0 liter. Utöver bränsleekonomi och CO2-utsläpp är den generella kvaliteten på utsläpp av stor betydelse. Även denna utmaning tar Volkswagen på största allvar. Ett exempel: Phaeton med sin nya V6 TDI-motor (233 hk/171 kW) är den första Volkswagen-modell som redan idag klarar de utsläppskrav inom Euro 5-standarden som kommer att bli krav på år 2009. För ytterligare information kontakta Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 896 57 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se År 2006 levererade Volkswagen 3 395 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Fox, Polo, Golf, New Beetle, Touran, Jetta, Passat, Eos, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.