Miljöpositiva transportbilar från Volkswagen;

Miljöpositiva transportbilar från Volkswagen;

Miljötransport har tidigare varit en bristvara, nu erbjuder Volkswagen transportbilar med gasdrift. Transportbilar som är skonsamma mot miljön har varit en bristvara, men nu ska Volkswagen ändra på detta missförhållande. Vår miljö är en vinnare varje gång som en ny miljöbilsklassad transportbil ersätter en gammal bensin- eller dieselbrännare – och eftersom det är just vår miljö är det i förlängningen vi alla i Sverige och i hela världen som är vinnare. Företagets miljöpositiva transportbilar Caddy EcoFuel och Transporter EcoBiFuel är gasdrivna. Sedan ”smygintroduktionen” för drygt ett år sedan har det redan sålts cirka 300 Transporter EcoBiFuel och dubbelt så många Caddy EcoFuel. Personbilsversionen av den senare modellen, VW Caddy 2,0 EcoFuel Life, utsågs förra året till miljöbästa bil i klassen familjebilar av organisationen Gröna Bilister. Caddy EcoFuel och Transporter EcoBiFuel står nu vardera för cirka tio procent av den totala försäljningen. Kunden, köparen av en ny miljöklassad transportbil, är en vinnare eftersom det gynnar hans/ hennes ekonomi. Reducerad fordonsskatt och reducerat förmånsvärde, lägre driftkostnader samt olika typer av parkeringsförmåner i många kommuner och befrielse från trängselskatt i huvudkommunen är några av fördelarna. Men viktigast och mest långsiktigt är kanske att miljöbilen gynnar den egna verksamheten: Företaget får lättare att hitta fler jobb, eftersom allt fler transportupphandlare kräver att transporterna sker med miljöklassade fordon. Att tanka gas har tidigare krävt viss planering, men nu är nätet av tankställen så pass väl utbyggt att man utan problem kan köra gasbil i hela Syd- och Mellansverige. Volkswagen Transportbilar har nyligen inlett en landsomfattande kampanj för att på bred front introducera sina miljötransportbilar. Dessutom går nu två glatt ”miljökamouflerade” transportbilar i en karavan runt i Sverige på en miljöbilsturné till olika återförsäljare. Tekniska data Volkswagen Caddy EcoFuel Finns som Skåp, Kombi och Life (personbil för upp till sju personer). Gas/bensinmotor på 2 liter och 109 hk. Gastankarna under bilens golv stjäl inget lastutrymme. Körsträcka på gas cirka 430 km plus reservtank för 13 liter bensin. Bilen startar på bensin men går snabbt över till gas, därefter går bilen på gas tills den är slut då omkoppling sker automatiskt, så fort man fyllt på gas går bilen vidare på gas igen. Pris från 145.360 kronor exkl moms. Volkswagen Transporter EcoBiFuel Finns som Skåp, Pickup (enkel- och dubbelhytt) och Kombi samt Caravelle (personbilar med plats för upp till 8 personer). Gas/bensinmotor på 2 liter och 115 hk. Transporter har kvar sin bensintank på 80 liter. Denna kompletteras med gastankar från 70 till 200 liter. Gastankarna placeras i bilens lastutrymme eller under golvet. En gastank på 100 liter ger en körsträcka på cirka 200 km. Som tillval finns ytterligare gastankar för längre körsträcka. Föraren kan under färd växla mellan gas eller bensindrift genom en enkel knapptryckning. Pris från 254.340 kronor exkl moms. För ytterligare information kontaka Lisbeth Hansson Marknad/Information-PR Volkswagen Transportbilar Volkswagen Group Sverige AB 151 88 Södertälje 151 88 Södertälje Tel +46-8-553 869 92 Mob: +46 70 543 20 58 Fax: +46 8 553 869 33 Volkswagen Transportbilar marknadsför modellerna Caddy, Transporter, Caravelle, Multivan och Crafter. Volkswagen Transportbilar har 58 auktoriserade återförsäljare med 95 försäljningsställen samt 137 auktoriserade Volkswagenverkstäder.