Marta kvar i Sverige efter insats från Volkswagen

Marta – så heter en av de allra största stjärnorna inom svensk damfotboll. Idag tog hon SM-guld med sitt Umeå IK och nu står det klart att hon fortsätter att spela för den framgångsrika klubben. Ett av skälen är att Umeås huvudsponsor Volkswagen utökat sin satsning på damfotboll. Idag spelade Umeå IK:s framgångsrika damer till sig ännu ett SM-guld, efter damallsvenskans avslutningsmatch mot Djurgården i Stockholm. Faktum är att guldet redan var i hamn den 21 oktober, när klubben besegrade AIK med 8-0. En av de klarast lysande stjärnorna i Umeå – och i svensk damfotboll som helhet – är brasilianskan Marta. Under sina fyra säsonger i Umeå har hon alltid legat i toppen i damallsvenskans skytteliga. Marta har också gjort stor succé i det brasilianska landslaget. 2006 blev hon vald till världens bästa kvinnliga fotbollspelare och är även nominerad till samma titel i år. Under Martas år i Sverige har hennes attraktionsvärde ökat kraftigt och många utländska klubbar skulle gärna se henne i sina laguppställningar. Men efter att Volkswagen, som tillsammans med sin återförsäljare Motorcentralen är Umeå IK:s huvudsponsor, gått in och ökat sitt sponsringsåtagande kan stjärnan räddas kvar i Sverige. - Marta är en fotbollsspelare utan motstycke och dessutom en riktig personlighet. För oss som samarbetspartner till svensk damfotboll är hon guld värd, säger Åke Lundberg, marknadschef på Volkswagen. Även hos Umeå IK står glädjen högt i tak. Först och främst naturligtvis efter SM-guldet – men också tack vare att man får behålla sin främsta målgörare. - Vi har fått ett fantastiskt fint gensvar både från privatpersoner och företag som ser värdet i att behålla Marta i Umeå IK. Här har Volkswagen gått i bräschen och utan det stödet skulle det inte ha fungerat, säger Roland Arnqvist, fotbollsansvarig i Umeå IK. Matchen Djurgården-Umeå slutade 3-5. För ytterligare information kontakta Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se År 2006 levererade Volkswagen 3 395 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Fox, Polo, Golf, New Beetle, Touran, Jetta, Passat, Eos, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.