Fortsatt stark försäljning för Volkswagen Transportbilar

Volkswagen Transportbilar befäster sin position som marknadsledare. Totalt för perioden januari tom augusti har det registrerats 5.908 lätta transportbilar från Volkswagen, vilket är en ökning med 31,8% jämfört med 2004. Den totala andelen för januari tom augusti är 24,1%, inräknat både personbils- och lastbilsregistrerade transportbilar. Även orderingången ökar, under augusti ökade antalet tecknade order med 61% jämfört med augusti 2004. Mest ökar försäljningen av LT +96% men även Transporter +43% och Caddy +81% ökar starkt. Anledningar till den starka ställningen är en fortsatt god konjunktur för bl a byggindustrin och ett attraktivt modellprogram som lockar allt fler kunder. Särskilt bra går försäljningen av Caddy som inom kort även kommer att erbjudas med Volkswagens automatiska direktväxellådan (DSG) som ursprungligen utvecklats för banracing. Ytterligare bidrag till försäljningsframgångarna är den prestigefyllda ordern från Flextronics som Volkswagen Transportbilar fick i slutet av maj. För Volkswagen en affär på 270 bilar, värd över 65 miljoner kronor inklusive påbyggnationer och utrustning. Dessa bilar beställs nu och kommer att levereras under hösten fram till mars 2006. Volkswagen har även fått förtroendet att leverera 38 välutrustade Caravelle till Försvarets Materielverk. Bilarna skall användas i fältmässiga förhållanden för transport av både personal och material. Flertalet bilar har utrustats för att även klara transport av ammunition och brandfarligt gods. För extra framkomlighet har bilarna en 2,5 l turbodieselmotor och 4Motion fyrhjulsdrift. – Volkswagen har en lång tradition av att leverera fordon till försvaret, det är ett kvitto på att våra produkter är tillförlitliga och tål tuffa tag, säger Erik Orendy, försäljningschef Volkswagen Transportbilar. Volkswagen Transportbilar har som mål att leverera 8.800 bilar under 2005. För ytterligare information kontakta: Stefan Nygren Produkt & Information Volkswagen Transportbilar Svenska Volkswagen AB 151 88 Södertälje Tel:+46-8-553 865 50 Mob: +46-70-568 65 50 Fax: +46-8-553 869 33 Mail: stefan.nygren@volkswagen.se Volkswagen Transportbilar marknadsför modellerna Caddy, Transporter, Caravelle, Multivan och LT. Under 2004 registrerades totalt 7.408 bilar från Volkswagen Transportbilar, vilket ger en marknadsandel på 21,8 %. Volkswagen Transportbilar har 58 auktoriserade återförsäljare med 95 försäljningsställen samt 137 auktoriserade Volkswagenverkstäder.