Dakar-rallyt startar på lördag: Volkswagen väl rustat inför världens tuffaste biltävling

Varje minut, ja varje sekund, är avgörande när Dakar-rallyt startar lördagen den 5 januari i Lissabon. Den som tappar minst tid är också den som står som segrare vid målet i Senegals huvudstad Dakar den 20 januari. – Det hänger på att varje enskild medlem i teamet gör en perfekt insats om vi ska lyckas, säger Kris Nissen, motorsportchef för Volkswagen, som är en av favoriterna i årets rally. På startlinjen i Lissabon står fyra Race Touareg med 280 hk starka dieselmotorer. De team som ska göra allt för att Volkswagen ska ta sin första Dakar-seger är: Carlos Sainz/Michel Périn (Spanien/Frankrike), Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (Sydafrika/Tyskland), Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/Sydafrika) och Dieter Tepping/Timo Gottschalk (Tyskland). Utöver de fyra fabriksteamen deltar också Carlos Sousa och Andreas Schultz (Portugal/Tyskland) i en Race Touareg för privatteamet Lagos. De ska köra 15 sträckor över 9 273 kilometer. Totalt deltar 570 förare i bilar, motorcyklar och lastbilar i denna den 30:e upplagan av ökenklassikern. Efter titelsegern i 2007 års FIA Cross Country Rally World Cup, och efter att ha legat i ledning under åtta dagar under förra Dakar-rallyt, hör Volkswagen till den lilla gruppen av favoriter till att ta hem segern i det som räknas som världens tuffaste och längsta rally. – Vårt mål är och förblir att bli de första som vinner Dakar med en dieselbil, säger Kris Nissen. Hur viktigt är Dakar-projektet för Volkswagen? – Dakar-rallyt är den absoluta höjdpunkten i Volkswagens motorsportprogram. I detta unika evenemang kämpar vi mot starkast tänkbara internationella motstånd. Under drygt två januariveckor följer miljontals människor världen över Dakar-rallyt, som är ett av världens mest kända och krävande motorsportevenemang. För Volkswagen är det en perfekt plattform att visa upp vad vi kan prestera. Hur ser du på konkurrensen? – Förra årets vinnare Mitsubishi är starkare än någonsin. Det är ett ytterst framgångsrikt team som kräver respekt. Utöver detta hade också BMW X3 en del framgångar under 2007, och Nasser Al-Attiyah och Tina Thörner är ett väldigt starkt par. Vad förväntar du dig av Dakar-sträckan? – Organisatörerna har planerat en mycket krävande rutt för att passa rallyts 30-årsjubileum. Till exempel är den sträcka som körs mot klockan en tredjedel längre än förra året. Många timmar spenderas i den sandiga öknen i Mauretanien och det blir väldigt krävande både fysiskt och psykiskt för såväl förare som team. Förarna kommer att tillbringa många timmar i bilen under de långa sträckorna och eftersom bilarna anländer sent till bivacken kan serviceteamet inte jobba med bilarna förrän ganska sent på kvällen. Det blir tufft för alla. Kris Nissen tycker att Volkswagen står väl rustat inför årets tävling. Under 2007 har såväl förare som bilar genomgått omfattande tester samt deltagit i flera tävlingar. – Vi ser fram emot ett utmanande Dakar-rallyt av högsta kaliber. Äntligen startar det! För ytterligare information kontakta Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se År 2006 levererade Volkswagen 3 395 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Eos, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.