Challenge Bibendum 2007: Världspremiär för Tiguan med bränslecell

Challenge Bibendum 2007: Världspremiär för Tiguan med bränslecell

Nyligen presenterade Volkswagen nya Tiguan HyMotion i Shanghai. Sammanlagt visades sex innovativa drivsystem inför den tävling – Challenge Bibendum – som handlar om frågor som har så stor betydelse för hela vår värld. Volkswagen ökar trycket i forskningen och utvecklingen av miljövänliga drivningsteknologier. Inom ramen för Challenge Bibendum 2007 visade Volkswagen i kinesiska Shanghai sex höjdpunkter med koppling till detta område. Det handlar om serie- och forskningsfordon som är lika innovativa som miljövänliga. Två av prototyperna är världspremiärer: Tiguan HyMotion och nollutsläppsversionen av den för Kina framtagna Passat Lingyu – energin till elmotorerna kommer i båda fallen från bränsleceller. Challenge Bibendum är en tävling för särskilt miljövänliga fordon som initierades första gången år 1998 av däckstillverkaren Michelin. Tävlingen genomförs årligen i olika länder. 2006 avgjordes den i Frankrike (Paris) och 2005 i Japan (Kyoto). Tiguan HyMotion med bränsleceller Serieversionen av Tiguan med konventionella motorer hann inte mer än visas och belönas med priset ”Gyllene Ratten” innan det första forskningsfordonet med bränsleceller stod klart: Tiguan HyMotion. Prototypen blickar långt in i framtiden: Dess bränslecellsystem med en total effekt på 80 kW har integrerats i motorrummet. Där arbetar också själva elmotorn. Den utvecklar en maximal effekt på 100 kW/136 hk. Topphastigheten ligger på 150 km/h och Tiguan HyMotion accelererar från 0 till 100 km/h på ungefär 14 sekunder. Som en extra energireserv tjänar ett litium-jon-batteri. Batteriet laddas med återvunnen bromsenergi eller från bränslecellerna. Batterisystemet är inbyggt i bagageutrymmet; det ligger under det dubbla lastgolv som är standardutrustning i Tiguan. I området under det bakre ryggstödet och bagagerummet integreras vätgastanken. Den rymmer 3,2 kilo vätgas (H2). Drivsystemet för bränslecellerna har inte inkräktat på utrymmet inne i bilen. Passat Lingyu med bränsleceller Före sin tid är också nollutsläppsversionen av Passat Lingyu. Dess vätgas-bränsleceller driver en 88 kW/120 hk stark elmotor. Prototypen har utvecklats gemensamt i Kina av Volkswagen och Tongji-universitetet. Tongji-universitet, som grundades 1907 av tyskar som en ”medicinskola”, tillhör de mest renommerade högskolorna i Kina. Bränslecellerna i Passat Lingyu befinner sig i bilens golv. Bränslecellsystemet utvecklar en toppeffekt på 55 kW. Den energi som utvinns när vätgasen omvandlas till vatten (H2O) matas in i ett litium-jon-batteri. Batteriet sitter under det bakre ryggstödet. Den gasformiga vätgasen finns i en kolfiberförstärkt trycktank. Eldrivningen leder till ett högt vridmoment (210 Nm). Bilen, som driver på framhjulen, når en toppfart på 140 km/h och accelererar från 0 till 100 km/h på 15 sekunder. Vid snabbare accelerationer fungerar litium-jon-batteriet som understöd. När Passat Lingyu bromsar, strömmar energi tillbaka till batterierna. Jetta BlueTDI med kväveoxid-katalysator Vid Challenge Bibendum 2007 deltar också trendsättande bilar som den nya Jetta BlueTDI. Under dess motorhuv hittar man en av världens renaste dieselmotor. 2008 kommer den att debutera i USA. En särskild höjdpunkt i Jetta BlueTDI är den rejäla minskningen av kväveoxid-utsläpp. Volkswagens ingenjörer har lyckats med detta tack vare åtgärder i motorn och med hjälp av nya katalysator-teknologier. Resultatet: upp till 90 procent lägre utsläpp av kväveoxid (NOx). Under Challenge Bibendum visar Volkswagen bilen med en fyrcylindrig Common Rail-TDI med kväveoxid-katalysator. I Jetta är den avsedd som en av flera åtgärder för att minska avgaserna. Kombinationen av Jetta och BlueTDI är ingen tillfällighet. Denna typ av teknologi testas just nu för att användas i USA, där Jetta är en storsäljare. Vissa delstater i USA (exempelvis Kalifornien) har med sin norm ”LEV2” de tuffaste avgasgränserna i världen. Jetta BlueTDI kommer att klara dessa och andra avgaskrav för alla amerikanska delstater. Passat BlueMotion med låg förbrukning Omedelbar hjälp när det gäller att minska koldioxidutsläppen kommer från Passat BlueMotion med dess 77 kW/105 hk starka TDI-motor. I Europa är den redan mycket framgångsrik på marknaden. I Kina kommer den nu att visas för första gången. Med 5,1 liter diesel/100 km har den en förbrukning som gör den till snålast i sin storleksklass. Passat TSI EcoFuel med naturgas-dubbelladdare Vid Challenge Bibendum finns ytterligare en Passat med en motorprototyp: TSI EcoFuel (110 kw/150 hk) är överladdad med både kompressor och turbo. Den drivs med naturgas och erbjuder något unikt. Den är inte bara ren och snål – tack vare hög prestanda och kraftfullt vridmoment bjuder den på riktig körglädje i alla situationer. Bilen visades också upp i Sverige i maj i år. Touran CCS med morgondagens förbränningsmotor Hur man kan smälta samman det bästa från bensin- och dieselmotorernas världar i en ny motor visas i Touran CCS (Combined Combustion System). Tankad med ett syntetiskt bränsle som SunFuel (från biomassa) arbetar denna motor praktiskt taget CO2–neutralt. Det är en milstolpe. SunFuel kommer att avancera till att bli en av framtidens energikällor. CCS-motorer, bränslecellsdrivning, BlueTDI, TSI EcoFuel – alla dessa är drivsystem som skapar förväntningar inför framtiden. För ytterligare information kontakta Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se År 2006 levererade Volkswagen 3 395 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Eos, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.