Ansiktslyft Touran parkerar själv

Förutom prototypen IROC kommer Volkswagen att visa en förnyad Touran på Paris bilsalong i månadsskiftet september/oktober. Touran har fått ny grill, nya strålkastare, TSI-motorn från Golf GT samt ett system som gör fickparkering till en lek. Ny krominfattad grill och strålkastare à la Eos, nya stötfångare fram och bak och nya bakljus skiljer Touran av andra generationen från den första. Ett antal ändringar har gjorts inuti, standardutrustningen är mer omfattande och i toppversionerna finns nya motorer. Från och med våren 2007 kan Touran beställas med samma TSI-motor med 170 hästkrafter som återfinns i Golf GT. Den starka och bränslesnåla motorn är som standard kopplad till Volkswagens innovativa DSG-låda. DSG-lådan erbjuds från och med i höst även i Touran TSI 140 hk. Även i dieselutförande erbjuds Touran nu med 170 hk hästkrafter. Det är Volkswagens 2,0 TDI med piezzo-insprutning, känd från Passat, som nu även finns i Touran. ”Park Assist”, utvecklat av Volkswagen, är ett tillval som gör fickparkering till något att se fram emot. För det första hjälper systemet föraren att hitta en parkeringsruta som är tillräckligt stor för bilen. I hastigheter upp till 30 km/tim mäter en ultraljudssensor upp parkeringsutrymmena på båda sidor av gatan. Sedan talar ”Park Assist”, via en display, om för föraren hur han/hon ska placera bilen inför parkeringsmanövern. När sedan föraren lägger i backen räcker det med att gasa och bromsa. Touran tar hand om styrningen. Hela manövern tar mindre än 15 sekunder. För ytterligare information kontakta Ingemar Hellgren, 08-553 865 61, ingemar.hellgren@volkswagen.se