Inlärning från data: Volkswagen-koncernen bidrar till ökad trafiksäkerhet för alla

Nyhet -

• Volkswagen-koncernens varumärken strävar efter att optimera förarassistanssystem med sensor- och bilddata från kundernas fordon och verkliga trafiksituationer
  • Kunderna kan dra nytta av förbättringarna genom mjukvaruuppdateringar i bilarna
  • Kundens samtycke krävs

Volkswagen-koncernen har som mål att ytterligare öka trafiksäkerheten för alla trafikanter. Koncernens varumärken planerar att använda sensor- och på senare tid bilddata från kundernas fordon i vägtrafiken för att kontinuerligt optimera förarassistanssystem och automatiserade körfunktioner. Kunderna kommer att dra nytta av förbättringarna genom mjukvaruuppdateringar i bilarna. De ständigt förbättrade körfunktionerna ökar körkomforten och bidrar positivt till den totala trafiksäkerheten. Högkvalitativa data från verkliga trafiksituationer är centrala för denna kontinuerliga optimering av kraftfulla assistanssystem. Den grundläggande förutsättningen för deras behandling är kundens samtycke och att alla dataskyddsbestämmelser följs. Volkswagen-koncernen siktar på att starta detta initiativ i Tyskland från och med fjärde kvartalet 2024, initialt med modeller från varumärkena Volkswagen Personbilar och Audi. Andra koncernvarumärken planerar att gradvis ansluta sig till initiativet och förbereder sina produktportföljer därefter.

Den stora fordonsflottan från Volkswagen-koncernen bidrar redan idag till att öka den totala trafiksäkerheten. Fordonen genererar bland annat högupplösta kartor med hjälp av anonymiserad svärmdata. Denna "wisdom of the crowd" hjälper fordon med körfältsvägledning i områden utan vägmarkeringar. Exakta körinstruktioner och riskinformation, som kan begränsas av det lokala vädret, är också möjliga.

Utvecklare strävar nu efter att kontinuerligt optimera förarassistanssystem med högkvalitativa data från kundernas bilar i verkliga trafiksituationer. Sådana data är mer vardagsrelevanta jämfört med tester med utvecklingsfordon eller datorsimuleringar. Målet är att göra förarassistanssystemen så precisa och smidiga som möjligt. Användarna ska uppfatta dem som bekväma och användbara och helst alltid hålla dem aktiverade. Aktiva assistanssystem ger ökad säkerhet för alla: såväl bilar med aktiverade system som trafikanter i omedelbar närhet drar nytta av dem.

Specifik dataöverföring i definierade scenarier

I sitt arbete fokuserar utvecklarna på specifika situationer där förarassistanssystem är särskilt användbara. Dataöverföring från fordonet utlöses endast i snävt definierade scenarier. Sådana utlösare kan inkludera användning av nödbromsassistenten, manuell full bromsning och plötsliga undanmanövrar. Kontinuerlig dataöverföring för detta ändamål sker inte.

Vissa sensor-, funktions- och bilddata är särskilt relevanta för utvecklingsarbetet. Dessa inkluderar kamerabilder av fordonets omgivning och detekteringsresultat från omgivningssensorerna, samt färdriktning, hastighet och styrvinkel. Information om väder, sikt och ljusförhållanden spelar också en viktig roll.

CARIAD tillhandahåller teknisk ryggrad för dataöverföring

CARIAD:s molnplattform ansluts till bilens inbyggda datorer via ett specialutvecklat datagränssnitt och möjliggör säker dataöverföring till ett skyddat område. Till en början har modeller från märkena Volkswagen Personbilar och Audi utrustade med E3 1.1- och E3 1.2-arkitekturerna varit tekniskt aktiverade för överföring av bilddata. Detta inkluderar den helt eldrivna ID.-modellfamiljen från Volkswagen, samt nya modeller från Audi: Q6 e-tron, A6 e-tron, A5 och Q5. Båda varumärkena planerar att starta projektet senare under 2024. Andra koncernvarumärken planerar att gradvis ansluta sig till initiativet och förbereder sina produktportföljer därefter.

Kundens samtycke är den grundläggande förutsättningen för överföring och behandling av uppgifter. Detta samtycke kan ges på olika sätt och kommer att utformas individuellt av varumärkena, till exempel som ett alternativ i kundens egen profil. Samtycket kan när som helst återkallas.

Dataöverföring kan också påverka fotgängare och cyklister

Insamling och överföring av uppgifter kan också påverka andra fordon eller trafikanter, t.ex. fotgängare och cyklister i omedelbar närhet. Detta är särskilt viktigt eftersom kamerabaserade system måste kunna klassificera objekt tydligt även under ogynnsamma förhållanden och korrekt bedöma komplexa trafiksituationer. Det kan till exempel handla om välbesökta parkeringsplatser vid stormarknader eller svängfiler med korsande cykelbanor.

Alla dataskyddsbestämmelser följs naturligtvis. Individuell information om personer i trafikmiljön är inte relevant.

Intresserade kan bekanta sig med registreringsvillkoren och dataskyddsdeklarationerna på nätet och begära ytterligare information. De första märkena i gruppen att lämna denna information är Volkswagen Personbilar och Audi. Andra koncernvarumärken kommer att följa efter med sin information i inledningen av sina respektive projekt.