I samarbetet rör det sig om installation och service av runt 15 000 digitala kommunikationsytor.

Visual Art levererar 15 000 digitala kommunikationsytor till K Group

Visual Art och den finska dagligvarujätten Kesko har tecknat ett långsiktigt avtal för en mjukvarulösning som kommer användas för att såväl skapa som publicera innehåll på ungefär 15 000 digitala skärmar i K Group’s mataffärer. I centrum för lösningen står Visual Arts egna digital signage-mjukvara, CMS Signage Player.

Kesko:s målsättning var att hitta ett gemensamt system och möjligheten till centraliserad styrning av alla sina digitala ytor ute i sina 1500+ butiker runtom i Finland. Tidigare har man haft lite olika lösningar i olika butiker och varuhus, vilket gjort systemet svåröverskådligt ur såväl ett underhållsperspektiv som när det gäller centrala uppdateringar av innehåll.

- Med vårt egna CMS-system i botten har Kesko nu möjlighet att enkelt styra och anpassa innehållet från centralt håll, men kan sjävklart ändå skapa lokaliserat innehåll för enstaka butiker och skärmar, säger Pontus Meijer, Chief Revenue Officer på Visual Art.

Visual Art har varit involverad i hela processen med att bygga den nya digitala kommunikationslösningen.

- Den här typen av stora lösningar inom dagligvaruhandeln och retail passar oss perfekt och Kesko är genom sin storlek och typ av affär självklart en extra fjäder i hatten att vinna, fortsätter Pontus Meijer på Visual Art.

Avatalet omfattar allt från planering till utrullning och löpande support. Det innebär att Visual Art hjälper Kesko att välja och utvärda system och lösningar inför utrullning och sedan även står för installation och löpande underhåll. CMS-systemet ingår som en stor del i lösningen.

- Vi letade efter en enkel, intuitiv, och användarvänlig digital signage mjukvara för att kunna ha full kontroll över vår digitala flotta. Dessutom är det viktigt att lösningen integrerar med våra andra typer av system, något som Visual Art har lyckats lösa åt oss, säger Pekka Valkearanta, Business CIO på Kesko dagligvaruhandel

Samarbetet mellan Visual Art och Kesko är i full gån sedan efter sommarsemestrarna. Totalt rör det sig om installation och service av runt 15 000 digitala kommunikationsytor.

För ytterligare information kontakta:

Pontus Meijer, Chief Revenue Officer, Visual Art
    Tel. +46 70 937 67 00,
    pontus.meijer@visualart.com

Monika Lindquist, Marketing & Communications Director, Visual Art
    Tel. +46 72 333 23 83,
    monika.lindquist@visualart.com

Visual Art är ett globalt kreativt teknik- och medieföretag som grundades i Sverige 1997.

Vår oändliga nyfikenhet och strävan att utvecklas gör oss till kunskapsledare inom kommunikation på digitala plattformar och skärmar.

Med strategisk design, engagerande koncept och teknisk innovation skapar vi värde för våra kunder.

Och deras kunder. Varje dag.