SkiStar och Visual Art förbättrar fjällupplevelsen med digitala ytor

SkiStar och Visual Art förbättrar fjällupplevelsen med digitala ytor

SkiStar uppdaterar den digitala uppelvelsen på alla sina skidorter som ett led i företagets miljardinvestering i att ge gästerna en minnesvärd fjällupplevelse. Hotell, liftköer och offentliga ytor ska få ett rejält digitalt lyft för att förbättra kundupplevelsen och bakom lösningen står Visual Art.

SkiStar har en digital kommunikationslösning på sina skidorter sedan många år, men har nyligen sett över såväl funktion som utseende och nu bestämt sig för ett rejält digitalt ansiktslyft. Moderniseringen av de digitala ytorna ska underlätta och förbättra för gästerna och gäller såväl i utomhusmiljön som inomhus på hotell, i värmestugor och andra allmänna ytor på samtliga destinationer.

- Det här är på alla sätt och vis en prestigekund för oss eftersom det visar vår fulla bredd när det gäller digitala lösningar. Allt från tekniken, som ska klara tuffa utomhusmiljöer till innehållet, som ska skapa en magisk atmosfär för gästerna, måste vara av toppkvalitet. En utmaning vi gladeligen tar på oss, säger Andreas Ström, Chief Revenue Officer på Visual Art.

- Vi har bland annat kört ett pilotprojekt uppe på toppen av Björnrike 946 möh för att garantera att tekniken klarar utmaningarna på fjället. Det tillsammans med en förstudie under högsäsongen 2022, där vi mätte kundflöden och behov, har satt grunden för såväl teknisk lösning och placering som anpassning av själva innehållet på skärmarna, fortsätter Andreas Ström.

- För oss handlar det ytterst om kundnytta, men även att hitta lösningar som fungerar optimalt i verksamheten i övrigt. Därför har allt ifrån driften som pist- och liftpersonal till IT och marknadsavdelning varit med och fått ge input och förslag på hur den framtida lösningen ska se ut, säger Mathias Lindström, Marknadsdirektör på SkiStar.

- Detta är ett stort och viktigt projekt för oss på SkiStar då det påverkar hela kundupplevelsen, oavsett om man befinner sig i eller utanför pistarna. Visual Art har varit en trygg partner i arbetet och vi ser fram emot att kunna inviga alla nya system inför årets högsäsong, avslutar Mathias Lindström på SkiStar.

En rad olika skärmlösningar ska nu tas fram och installeras inför den kommande vintersäsongen. I grunden rör det sig om ett 100-tal skärmar i inomhusmiljö, framförallt att användas i värmestugor, restauranger och hotell. För utomhusmiljön görs ett antal speciallösningar för att klara de specialla väderförhållandena.

Utomhus ska runt 30 skärmar på 55 tum placeras ut på de olika orterna. Ett par av dessa monteras på specialbyggd träställning som ska göra de enkla att flytta runt i systemet utifrån behov. Dessutom ska 9 stycken större skärmar, på 88 tum, monteras upp i anslutning till liftar på nästan alla orter. I Lindvallen installeras även en 16 kvm stor LED-lösning.

SkiStar har varit noga med att alla berörda inom företaget varit med i planeringen inför det digitala lyftet.

Visual Art kommer att ta helhetsansvar för installation och löpande support. I arbetet ingår även strategiskt rådgivning kring innehållsproduktion, och inte minst att ta fram mallar som integrerar mot befintlig liftadministration samt de gamification-lösningar som SkiStar har i dag. För dessa lösningar används Visual Arts egna mjukvara Signage Player.

För ytterligare information kontakta:

Monika Lindquist, CMO & CCO, Visual Art Group
    Tel. +46 72 333 23 83, monika.lindquist@visualart.com

Andreas Ström, CRO, Visual Art Group
    Tel. +46 72 205 05 13, andreas.strom@visualart.com

Visual Art är marknadsledande helhetsleverantör inom digitala kommunikationsytor (Digital Signage) i Europa, med huvudkontor i Stockholm. Bolaget startade 1997 och har idag ca 140 medarbetare inom bland annat sälj, tech, strategisk och kreativ innehållsproduktion samt support. Visual Art är en tech- och data-driven samt strategisk partner som hjälper sina kunder att skapa riktigt affärsvärde och nå deras KPI:er. www.visualart.com

Anställda: ca 140 medarbetare i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Spanien, Storbritannien och USA
    Kunder i urval: McDonald’s, Subway, ICA, Unibail-Rodamco-Westfield, Circle K , 7-Eleven, SEB, AMF Fastigheter, Audi och AB Nordiska Kompaniet