Pontus Meijer ny VD på Visual Art – tar fart för ytterligare expansion

Pontus Meijer tar över VD-rollen på Visual Art och tidigare VD:n Anders Apelgren tar därmed ett kliv tillbaka för att fokusera på sin tidigare roll som tekniskt ansvarig för bolagets tech-lösningar. Visual Art:s fokus framöver är fortsatt organisk tillväxt genom främst Europeisk expansion och även balanserad lönsamhet.

Visual Art är ledande helhetsleverantör av digitala kommunikationsytor i Norden och har de senaste åren snabbt tagit stora marknadsandelar i Europa. Bolaget är nu redo för att ta nästa kliv i sin tillväxtresa och utser den mångårige medarbetaren, tidigare Chief Revenue Officer, Pontus Meijer att leda företaget fortsatt framåt.

- Det är förstås väldigt smickrande att få det här förtroendet. Vi har ökat omsättningen med 200% och öppnat kontor på 6 nya marknader de senaste 3 åren. Att få möjligheten att leda verksamheten när vi nu lägger i ytterligare en växel är otroligt inspirerande. Vår Design Studio ger oss en otroligt konkurrensfördel genom att kunna designa unika lösningar, som i sin tur driver riktiga affärsvärden för våra kunder. Allt fler företag börjar förstå hur digitala kommunikationsytor kan stötta deras försäljning, varumärkesupplevelse och även operationell effektivitet, säger Pontus Meijer ny VD på Visual Art.

Pontus Meijer har fått två huvudsakliga mål för verksamheten: balanserad lönsamhet i Sverige och organisk tillväxt i Europa. Visual Art har de senaste åren öppnat kontor i Tyskland, Storbritannien, Spanien men även USA som tagit in kunder från andra delar av världen, exempelvis Asien och Australien.

- Jag är stolt över att vi har kunder som bland annat McDonald’s, Circle K, Lego, NIO och Subway. Tillsammans har vi skapat ett nätverk av digitala kommunikationsytor över i princip hela Europa där vi kan erbjuda lokal service och support av lösningarna. I kombination med vår egen mjukvara Signage Player, som gör det möjligt att fjärrstyra innehållet på alla skärmar, oavsett var de finns, har vi en bredd i erbjudandet som vi är i princip ensamma om, fortsätter Pontus Meijer.

Tidigare VD:n Anders Apelgren kommer framöver att fokusera på Visual Art:s tekniska utveckling, en roll han haft länge och även haft som dubbel roll under sin tid som VD.

- Det har varit en otrolig resa hit, men vi har vetat länge att vi behöver en mer permanent lösning på VD-posten. Att lämna över till Pontus känns mycket bra och han är perfekt för att leda nästa fas för Visual Art, säger Anders Apelgren CTO på Visual Art.

För ytterligare information kontakta:

Pontus Meijer, CEO, Visual Art
    Tel. +46 70 937 67 00, pontus.meijer@visualart.com

Anders Apelgren CTO, Visual Art Group
    Tel. +46 70 312 73 30, anders.apelgren@visualart.com

Monika Lindquist, Marketing & Communications Director, Visual Art
    Tel. +46 72 333 23 83, monika.lindquist@visualart.com

Visual Art är marknadsledande helhetsleverantör inom digitala kommunikationsytor (Digital Signage) i Europa, med huvudkontor i Stockholm. Bolaget startade 1997 och har idag ca 140 medarbetare inom bland annat sälj, tech, strategisk och kreativ innehållsproduktion samt support. Visual Art är en tech- och data-driven samt strategisk partner som hjälper sina kunder att skapa riktigt affärsvärde och nå deras KPI:er. www.visualart.com

Omsättning: 210 MSEK (2021)

Mjukvarulicenser: 40 000 licenser i 32 länder.

Anställda: ca 140 medarbetare i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Spanien, Storbritannien och USA
    Kunder i urval: McDonald’s, Subway, ICA, Unibail-Rodamco-Westfield, Circle K , 7-Eleven, SEB, AMF Fastigheter, Audi och AB Nordiska Kompaniet