McDonald’s väljer Visual Art för att digitalisera sina drive-thru’s i Danmark

McDonald’s i Danmark uppdaterar sina drive-thru’s från analoga till digitala menytavlor och har valt att ge Visual Art förtroende att implementera lösningen. Totalt rör det sig om 82 restauranger, av totalt 97, som får en digital drive thru.

McDonald’s i Norden har löpande uppdaterat alla sina drive-thru’s från analoga till digitala menytavlor under de senaste åren. Nu har turen kommit till Danmark som under det kommande året ska uppgradera sina 82 restauranger med digitala drive-thru’s.

- Vi är otroligt stolta över vårt samarbete med McDonald’s i Norden. Att vi får fortsatt förtroende att leverera deras digitala drive-thru’s är ett fantastiskt betyg. De digitala drive thru-lösningarna är roliga att jobba med då de verkligen drar full nytta av de tekniska möjligheterna som förenklar beställningsupplevelsen för deras gäster. Att visa olika alternativ beroende på tid på dygnet, väder eller liknande kan öka försäljningen men gör det även lättare för gästerna att välja, vilket gör orderprocessen snabbare, säger Andreas Ström, Chief Revenue Officer på Visual Art.

McDonald’s digitala drive-thru’s hjälper restaurangjätten att öka försäljningen genom att kunna hantera fler gäster under de mest intensiva perioderna under dagen. De digitala menytavlorna effektiviserar personalens vardag när menyerna anpassas automatiskt efter tid på dagen i stället för en tidigare manuell hantering. Även synbarhet och läsbarhet förbättras med ljusstarkare skärmar som tränger igenom en ibland väderpåverkad utomhusmiljö, vilket även stärker gästerna upplevelse. De redan utrullade lösningarna i resten av Norden visar tydligt på att kundresan effektiviseras från första menyskärmen till dess att maten levereras i luckan.

- Digitala ytor för att visa menyer, inspiration och information har blivit självklart för oss på McDonald’s och det var bara en tidsfråga till att även Danmarks restauranger skulle uppdateras. Nu är den tiden här och vi ser ingen bättre partner på marknaden att hjälpa oss än Visual Art, säger Fannie Pramming, Communication Manager på McDonald’s Danmark.

Visual Art erbjuder en helhetslösning med allt från hårdvara till mjukvara och även innehållsproduktion. Genom Visual Arts egen mjukvara Signage Player har McDonald’s nu också en enhetlig och mallad standard för hur skärmarna ser ut över hela Norden. Det gör det mycket enkelt och effektivt att centralt skapa innehåll som sedan kan anpassa för varje lokal marknad och där även produkttillgång och restaurangutbud hanteras per automatik via Visual Art’s mjukvara.

Tekniken gör det också möjligt att framöver fortsatt experimentera med olika typer av förbättringar, som exempelvis AI-lösningar som automatiskt anpassar innehåll och utbud efter exempelvis säsong och väder, något som ytterligare stärker kundupplevelsen och kundnyttan.

Affären uppskattas vara värd runt 30 miljoner Danska Kronor.

För mer information, vänligen kontakta:

Monika Lindquist, Marketing & Communications Director, Visual Art
Tel. +46 72 333 23 83, monika.lindquist@visualart.com

Andreas Ström, CRO, Visual Art Group
Tel. +46 72 205 05 13, andreas.strom@visualart.com

Visual Art är marknadsledande helhetsleverantör inom digitala kommunikationsytor (Digital Signage) i Europa, med huvudkontor i Stockholm. Bolaget startade 1997 och har idag ca 140 medarbetare inom bland annat sälj, tech, strategisk och kreativ innehållsproduktion samt support. Visual Art är en tech- och data-driven samt strategisk partner som hjälper sina kunder att skapa riktigt affärsvärde och nå deras KPI:er. www.visualart.com

Anställda: ca 140 medarbetare i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Spanien, Storbritannien och USA
      Kunder i urval: McDonald’s, Subway, ICA, Unibail-Rodamco-Westfield, Circle K , 7-Eleven, SEB, AMF Fastigheter, Audi och AB Nordiska Kompaniet

LED-skärmar blir en allt vanligare del i butikernas miljöer

Visual Art expanderar till Asien för att möta den ökande efterfrågan på LED

Visual Art, som erbjuder heltäckande lösningar för digitala kommunikationsytor till kunder över hela världen, ökar nu sin globala närvaro med ett strategiskt fokus på Asien för att möta den ökande efterfrågan på LED. Samtidigt intensifierar företaget sitt engagemang för hållbarhet i hela värdekedjan. Som en del av denna expansion anställer företaget Lei Wang till ny Strategic Sourcing Manager.