Visual Arts mjukvarusatsning: En intervju med CTO Anders Apelgren

Visual Arts mjukvarusatsning: En intervju med CTO Anders Apelgren

Att Visual Art nu satsar mer på mjukvara är ingen nyhet för de som följer vår utveckling. Med den nya versionen av Signage Player tar vi ett stort steg mot att bli en global SaaS-leverantör inom digitala ytor. Men förutom alla fördelar med en cloud-native-lösning, finns det något mer som gör oss unika inom mjukvaruvärlden – vår mediaspelare.

Vi tog en lunch med vår CTO Anders Apelgren, som inte bara har mer erfarenhet än de flesta i branschen, utan också är upphovsmannen till VA Player.

En spelare för alla plattformar

Anders påpekar att mediaspelaren har en mer central roll än många tror. "Många tänker att den inbyggda spelaren duger, eller att man kan använda en extern spelare. Men snart stöter man på begränsningar i kontroll, uppdateringar och funktionalitet. Och kostnaderna kan skena om man använder externa spelare för tusentals skärmar."

Visual Art var tidigt ute med en lösning

Med vår egen Chrome-baserade spelare kan vi idag spela upp innehåll på alla typer av enheter. Anders förklarar: "Vi insåg att Chrome är den minsta gemensamma nämnaren för nästan alla enheter. Därför spelar det ingen roll vem som tillverkar hårdvaran eller vilket operativsystem som används, vi fungerar på allt."

Lösningen innebär flera andra fördelar. "Med vår spelare kan vi styra skärmarna på många sätt. Det handlar inte bara om att spela upp innehåll, utan även om att ha kontroll över enheterna. Vi kan uppdatera, stänga av, sätta på och schemalägga enskilda enheter direkt via vår spelare, samtidigt som vi behåller hög drifttid och säkerhet," fortsätter Anders.

Med kundens behov i fokus

Anders betonar att vår lösning är enklare för kunder än många alternativ på marknaden idag. "Systemet är byggt med olika API, vilket innebär att kunderna alltid kan koppla på sitt eget CMS eller andra system som skickar information till spelaren. Detta gör spelaren fri från begränsningar."

Lösningen ger också stor frihet att byta, uppdatera eller bygga ut sitt nätverk av skärmar. Detta är särskilt viktigt för stora kunder med verksamhet i flera länder. "Att byta ut gamla skärmar mot nya är redan en stor sak. Om man dessutom måste byta mediaspelare blir det både krångligare och dyrare. Det kan göra stor skillnad när det handlar om tusentals skärmar i flera länder," förklarar Anders.

Ett nytt mjukvarufokus för Visual Art

Anders, en pionjär inom tekniska lösningar, ser det ökade fokuset på mjukvara som både välkommet och logiskt. "Hårdvaran blir alltmer tillgänglig, både tekniskt och finansiellt. Mjukvaran får då en alltmer central roll vad gäller funktionalitet, effektivitet och kostnad. Vårt mål med vårt ekosystem är att alltid fungera, oavsett var eller vad. Att vi idag har nästan 100% drifttid på snart 100 000 skärmar världen över är ett bevis på att vi är på rätt väg."