Foto: Anna Wenngren

Sommartävling kommer locka besök till våra naturreservat!

I sommar anordnar Visit Umeå en tävling tillsammans med Länsstyrelsen Västerbotten. Syftet är att locka boende i Umeåregionen och besökare till några av det stora antal naturreservat som finns i regionen. ”Tävlingen är också en del av vårt hållbarhetsarbete”, säger Sirpa Kärki, på Visit Umeå. ”Vi på destinationsbolaget och allt fler av våra turistföretag jobbar med hållbarhet som verktyg för utvecklingen av näringen. I det arbetet ingår bland annat att värna om våra unika kultur- och naturmiljöer”, fortsätter hon.

Foto: Emma Johansson

Tio naturreservat har valts ut och tävlingen går ut på att besöka så många av dom som möjligt under sommaren. Reservaten ligger spridda i regionen, vissa mer lättillgängliga än andra men alla är värda ett besök utifrån deras olika geologiska och biologiska egenskaper. Tävlingen kommer pågå från 1 juni till 31 augusti.

Deltagarna i tävlingen uppmanas ladda ner Länsstyrelsens app Västerbottens naturkarta. Där finns utförligare beskrivningar av reservaten, bilder och vägbeskrivningar. "Västerbottens naturkarta är en perfekt guide för den som vill upptäcka Västerbottens natur. Appen utvecklas hela tiden och inför sommaren har den uppdaterats med en rad förbättringar", säger Emma Johansson, Länsstyrelsen Västerbotten.

Första priset är en forsränningstur med Forsknäckarna med den, så kallade Glassbåten från Glassbonden nedströms Vindelälven. Turen är en nyhet för sommaren och passar alla från 7 år och uppåt.

Foto: Jon Andersson

Mer information om evenemanget finns på vår hemsida www.visitumea.se och våra sociala kanaler.

Vid frågor kontakta:
Sirpa Kärki, projektledare för privatturismen på Visit Umeå.
sirpa.karki@umea.se eller 070-67 22 809.