Henrik Vilhelmsson, Visit Umeå, blir projektledare för SM-veckan vinter 2026. Foto: Johan Öhrling

Projektledare för SM-veckan klar

Det är sedan tidigare klart att Umeå står som värd för SM-veckan vinter 2026. Nu är det klart att Henrik Vilhelmsson, Visit Umeå, blir lokal projektledare för evenemanget.

- De senaste åren har Umeå utmanats och utvecklats som evenemangsstad. I och med Rally Sweden och SM-veckan sommar har nya strukturer och sätt att samarbeta växt fram och det vill vi nu ta tillvara ordentligt. Henrik har med sin erfarenhet och starka nätverk inom kommun, näringsliv och idrottsrörelsen både lokalt och nationellt, de bästa förutsättningarna att lyckas med detta, säger Peter Juneblad på Umeå kommun Näringsliv som varit med och tillsatt rollen.

Det blir alltså Visit Umeå som får uppdraget att leda arbetet med SM-veckan på uppdrag av kommunstyrelsen.

- Vi ser det som helt naturligt. Vi har rollen som gränsgångare och samarbetar till vardags lika mycket med kommunen som med näringslivet som med föreningslivet. Henrik kommer i stor utsträckning att samarbeta med en rad funktioner inom kommunen men han kommer också att ha stöd från Visit Umeås ordinarie verksamhet, det tror jag kommer att vara en styrka, säger Gabriella Hed Vall, VD på Visit Umeå.

Arbetet med SM-veckan har redan dragit igång med full fart. En ny organisationsstruktur ska formas, datum ska sättas och idrotterna ska så småningom bestämmas. Henrik själv är ödmjuk inför uppdraget:

- Det känns såklart spännande och väldigt utmanande, men det finns nu så mycket erfarenhet och engagemang kopplat till stora evenemang i Umeå, så jag är säker på att vi tillsammans kommer att kunna skapa något riktigt bra. Sen hoppas jag att vi ska kunna bygga en struktur och arbetssätt som vi kan ta med oss i vårt framtida evenemangsarbete så att vi står ännu bättre rustade för framtidens evenemangssatsningar.

Henrik kommer dock inte bara att projektleda SM-veckan, han får också en helt ny roll som chef för evenemangsutveckling i Umeå.

- Henrik arbetar redan idag med evenemangsutveckling men med den här nya satsningen vill vi lägga ännu större fokus på det långsikt strategiska utvecklingsarbetet kopplat till evenemang när det gäller värvning, samverkan och utveckling av platsen, säger Peter Juneblad.

Henrik Vilhelmsson

Projektledare Evenemang +46 (0)70-587 75 81