Vandring i Umeåregionen, Foto: Amanda Sveed / Visit Umeå

Ny vandringsfestival arrangeras i Oktober

Singel-vandring, After Hajk, hemlig skogskonsert och slöjdvandring. Det är några av aktiviteterna som besökarna vid vandringsfestivalen Hajka kan uppleva 4-6 oktober i Umeåregionen. Ett arrangemang som är fyllt med aktiviteter som främjar friluftsliv, naturturism och samhörighet.

- Det blir en helg med fokus på vandring och friluftsliv. En ny mötesplats för friluftsentusiaster såväl som nyfikna nybörjare. Tillsammans skapar vi gemenskap och nya samarbeten mellan lokala besöksnäringsaktörer, föreningar och Umeåregionens kommuner, säger Johanna Palmlöf Brus, destinationsutvecklare på Visit Umeå.

I Umeå med omnejd finns det gott om vandringsmöjligheter - allt från längre och etablerade vandringsleder till enklare och barnvänlig vandring. Under 2023-2024 genomförs flera projekt i regionen för att säkerställa trygga och högkvalitativa leder. Initiativet Hajka syftar till att synliggöra och paketera Umeåregionens rika utbud av vandringsleder och aktörer för alla naturälskare, oavsett om man är en erfaren vandrare eller nybörjare. För närvarande är det ett 20-tal aktörer från besöksnäring, kommuner (Umeå, Nordmaling, Robertsfors, Vindeln, Vännäs och Bjurholm), föreningar samt Visit Umeå för att skapa aktiviteter under vandringsfestivalen.

- Det är en fantastisk möjlighet att samarbeta med andra aktörer och utveckla nya, roliga och spännande aktiviteter. Vi planerar att arrangera bland annat Singelvandring och After-Hajk tillsammans med andra aktörer i Umeå för att erbjuda en riktigt bra helhetsupplevelse, säger Erika Dahlgren, grundare av PicMe.

Målet med Hajka är att uppmuntra till friluftsliv och folkhälsa, stärka naturturismen i regionen samt skapa samhörighet och samverkan mellan deltagare och aktörer. Med förhoppningen att sänka tröskeln och bidra till att fler hittar nya och roliga sätt att upptäcka vår tillgängliga natur. Aktiviteterna under vandringsfestivalen kommer ske parallellt med varandra över hela regionen. Som deltagare kommer du kunna välja aktivitet efter nyfikenhet och intresse. Hela programmet för helgen kommer finnas tillgängligt på visitumea.se.

- Hajka är ett utmärkt exempel på en aktivitet som sammanfattar Visit Umeås långsiktiga och strategiska arbete med att utveckla vandring som besök- och reseanledningar till regionen.” säger Johanna Palmlöf Brus, destinationsutvecklare, Visit Umeå.