Foto 1: Evelina Holmberg Foto 2: Fredrik Larsson

Gott om sommaröppna kaféer i Umeåregionen

Det går ingen nöd på den kaffe- och fikasugne i Umeåregionen. Tvärtom – under sommaren finns ett extra tillskott av fikaställen som erbjuder allt från hembakat fika till svalkande glass i natursköna miljöer. Här är tio tips på sommaröppna kaféer som du inte får missa.

Sörmjöle Bryggcafé
När Vagabond listar svenska sommarfavoriter utses Sörmjöle havsbad till Sveriges bästa badstrand. Vad vore en dag på stranden utan riktigt bra fika? Sörmjöle bryggcafé ser till att både havs- och solbadare hittar något gott att njuta av i solstolen.

Root Coffee Shack
Efterlängtade Root har öppnat upp en pop-up coffee shack på bryggan till sommarrestaurangen Båten. Kaffeälskarnas ögon glittrar likt Umeälven en solig sommardag. Ett obligatoriskt stopp längs Strandpromenaden för en stund av livsnjut. Öppet endast vid fint väder.

Eljest
Hantverksbutik och trädgårdskafé i lantlig miljö på Ön mitt i Umeälven. Njut av hembakat fika eller handla hantverk och gåvor med ”Norrländsk prägel” eller bara umgås i trädgården. En oas endast ett mackkast från Umeå centrum.

Presteles trädgårdskafé
I Hörnsjö hittar du inte bara landsbygdsidyll utan också Presteles trädgårdskafé. Här serveras ekologiskt gofika och bröd som bakas med omsorg i den tyska vedeldade stenbaksugnen. Ägaren Mona odlar allt själv och varje munsbit är som ett konstverk i sig.

Åbrånets Limousin
Ett stenkast från Presteles hittar du Åbrånets Limousin i en lantlig gårdsmiljö med restaurang, kafé och gårdsbutik. Här kan du njuta av mat och fika, lagat på lokala råvaror och egenproducerat kött från gården.

Kafé Anno 1762
Njut av den unika miljön på detta smultronställe, i en gammal skollokal mitt i historiska Olofsfors bruksområde. Här kan du köpa lättare lunch, ta en god fika där allt är hembakat eller svalka dig med en glass från glasskiosken ute på gården. Sugen på lyxfrulle? Då rekommenderar vi en förmiddagstur hit!

HUGÅs Veranda
Trädgårdsbutik och kafé med naturskönt läge längs med Hörnån i Hörnefors. En mysig och kreativ mötesplats med fokus på trädgård, noga utvald inredning från norrländska kreatörer och ljuvligt fika där det finns något för alla, oavsett allergier.

Våffelkafé hos Häggströms Jordgubbar
Från mitten av juli öppnar Häggströms Jordgubbar upp för självplock av jordgubbar. Passa på att avnjuta nygräddade frasvåfflor med jordgubbssylt och grädde efter bärplocket. Eller kanske avsluta med ett getyoga-pass för att mjuka upp stela leder? Ja, du läste rätt. Getyoga.

Kullar och Klang
Naturskönt kafè i Vännforsbäck med loppis och gallerigarage med Vindelälven i blickfånget. I sommarcaféet hittar du ekologisk, närodlad och hemlagad mat och fika. Håll utkik på sommarprogrammet efter intressanta föredragshållare, workshops, musikakter eller en svängom på dansbanan.

Sjungaregården kulturcentrum
Välkommen till denna oas för Kulturälskare. Västerbottensgård i Granö med anor från 1700-talet. Här bjuds du in till konst- och hantverksutställningar, konserter och föreläsningar. I kaféet serveras allt från gammaldags fikabröd till nygräddade våfflor och hembakad mjukkaka.

Hanna Sondell

Marknadsansvarig +46 (0)70-424 20 49