Skeppsbron, Umeå. Foto: Bea Holmberg

En stark musiksommar i Umeå

Efter att hela Sveriges festivalsommar inletts med Brännbollsyran 31 maj – 1 juni fortsätter Umeå att leverera en rad spännande musikevenemang. - Umeåbor och inresande besökare kan se fram emot en sommar med allt från stråk- och blåsinstrument till hårdrocksfestival och popkonserter med stora svenska artister, säger Henrik Vilhelmsson, Projektledare Evenemang på Visit Umeå.

Bästa evenemangsstaden i norra Sverige
Umeå befäster sin ställning som norra Sveriges främsta evenemangsstad med sitt breda utbud av evenemang året runt. Några av sommarens musiknyheter är bland annat RIX FM festival, hårdrocksfestivalen Northern Rockfest Open Air och NO i parken.

Henrik Vilhelmsson, Projektledare Evenemang på Visit Umeå, betonar hur viktiga evenemangen är för stadens utveckling och attraktivitet:

- Evenemang betyder oerhört mycket för Umeå. Inte bara för att locka fler besökare till vår destination, utan också för alla som bor i Umeåregionen. Att ha tillgång till det breda utbudet av evenemang som vi har är en av Umeås allra främsta styrkor. Vare sig man gillar musik eller idrott, så finns det nåt kul att se och göra varje vecka, säger Henrik Vilhelmsson.

Musik i Broparken
Ett annat av sommarens nya musikarrangemang är Musik i Broparken som återkommer vid fyra tillfällen. Konserterna leds av Elin Örebrand som tillsammans med lokala musiker bjuder på livemusik över olika genrer och engagerande samtal. På gästlistan hittar vi Snowflake Singers som inför hösten förbereder sig för VM i Barbershop och vissångerskan Maja Andersson bland andra.

- Musik i Broparken är ett samarbete mellan Visit Umeå och Elin Örebrand där vi vill skapa en musikalisk mötesplats med glädje och gemenskap för många. Vi hoppas också att det blir ett bra tillfälle för fler Umeåbor och besökare att upptäcka våra fina parker och utomhusmiljöer i Umeå centrum, säger Elin Jonsson, Centrumledare på Visit Umeå.

Hödpunkter från musiksommar i Umeå

31 maj-1 jun | Brännbollsyran
Norra Skandinaviens största musikfestival med nationella och internationella artister. Brännbollscupen genomförs på campusområdet med över 3000 spelare.

17 juli | RIX FM festival
I år firar RIX FM Festival 25 år och Umeå blir ett välkommet stopp under turnén. En musikupplevelse och en färgsprakande sommarfest tillsammans med Sveriges artistelit.

26-27 juli | Visfestival Holmön
Visfestivalen genomförs alltid sista helgen i juli och erbjuder många fina musikupplevelser. Ta med en picknickkorg eller köp mat på plats och njut av sommaren på vackra Holmön.

24, 31 juli & 7, 14 augusti | Musik i Broparken
Under fyra onsdagskvällar kan du njuta av skön livemusik inom olika genrer växlat med spännande samtal under ledning av Elin Örebrand. Bland gästerna kan nämnas VM-aktuella kören Snowflakesingers, mys-countrybandet Yellowstone Worries, vissångerskan Magda Andersson och Sommarbandet.

2 augusti | Northern Rockfest Open Air
Northern Rockfest återkommer större och bättre, samt flyttar ut! Säkra era biljetter till Norrlands fetaste hårdrocksfestival på Nolia!

16 augusti | Sommarkonsert med Darin
Darin gör en stor sommarkonsert i Umeå, med senaste albumet En annan jag i bagaget tillsammans med hans svängiga upptempolåtar blir konserterna fulländade euforifester. En konsert du inte vill missa.

17 augusti | NO i parken
Alla picknicksugna Umeåbor och tillresta får ett smakprov från operan Italienskan i Alger när Norrlandsoperans symfoniorkester med solister spelar en gratiskonsert i Rådhusparken. Konferencier är Norrlandsoperans operachef, Dan Turdén. Ta med picknickkorg och filt!

28 aug | Amon Amarth
Säg ”Scandinavian death metal” och varje hårdrockare, och många musikentusiaster i allmänhet, vet vad du menar. Nu gör svenska vikingentusiasterna Amon Amarth gemensam sak med landsmännen i The Halo Effect och de finska grannarna i Insomnium.