Nu rustar Stiftelsen Smygehuk för helårsverksamhet vid Sveriges sydligaste udde

Nu rustar Stiftelsen Smygehuk för helårsverksamhet vid Sveriges sydligaste udde

Restaurang i villan och året-runt-butik i stallarna - nu drar Stiftelsen Smygehuk i gång renoveringsarbetet.

På onsdag nästa vecka, den 20 april, påbörjar Stiftelsen Smygehuk arbetet med att iordningställa den vita villan norr om Köpmansmagasinet. Efter att tidigare ha genomfört en besiktning är det nu dags för nästa etapp.

- Arbetet kommer att ske i flera steg. Vi startar med att ta reda på hur byggnaden mår ända in på djupet. Innerväggar och innertak tas bort så att rör och ledningar blottas, berättar Erik Lundström (KD), ordförande i Stiftelsen Smygehuk.

Renovering i etapper

När översynen är klar inleds steg två; att upphandla helentreprenad för att konvertera villan till restaurang och möteslokal.

Och därefter påbörjas själva renoveringen där ledstjärnan blir att med varsam hand rusta upp en gammal byggnad i en anrik miljö och samtidigt tillgängliggöra den för fler besökare året runt.

Nya butikslokaler tryggar intäkter

Stiftelsen Smygehuk meddelar också att butiken Södrast, som har sin verksamhet i anslutning till Köpmansmagasinets innegård, kommer att få en ny granne.

Stallarna ska byggas om till butikslokal för en hyresgäst med helårsverksamhet.

På så vis ser Stiftelsen Smygehuk till att det blir liv och rörelse på udden året om, enligt Erik Lundström.

- Denna lösning bidrar även till att fastigheterna genererar långsiktiga intäkter till stiftelsen.

Fakta Stiftelsen Smygehuk

• Bildades 2021 till minne av Helga och Ernst Knutsson, Lars-Erik Knutsson samt Kerstin och Jan-Åke Fremberg.

• Förfogar över fastigheterna Trelleborg Östra Torp 20:39, Trelleborg Östra Torp 15:7 och Trelleborg Östra Torp 16:6.

• Har till ändamål att för all framtid tillsammans med Trelleborgs kommun utveckla de till stiftelsen överförda fastigheterna så att dessa kan nyttjas för kultur- och fritidsändamål samt för utveckling av turistnäringen i Smygehamns närområde.

• Verkar för att bevara de kultur- och naturvärden som finns på fastigheterna och i Smygehamns närområde.

För kontakt: Erik Lundström, 0709-24 77 00, erik.lundstrom@trelleborg.se