Maarja Edman lämnar posten som VD för Visit Trelleborg vid årsskiftet

Maarja Edman lämnar posten som VD för Visit Trelleborg vid årsskiftet

Efter fyra framgångsrika år som VD för Visit Trelleborg kommer Maarja Edman att lämna sin tjänst den 31 december 2024. Under sin tid har Maarja visat en sann förmåga att engagera och inspirera, och har satt besöksnäringens roll i samhällsutvecklingen i centrum. Hennes ledarskap har bland annat bidragit till att kommunfullmäktige 2023 antog en särskild turismstrategi, samt till att verksamheten har tagit ledartröjan i att stärka Trelleborgs attraktivitet.

Maarja Edman kommenterar: "Jag har haft fantastiska år på Visit Trelleborg. Uppdraget har hela tiden känts stimulerande och betydelsefullt för vår kommuns utveckling, samtidigt som det har varit både utmanande och otroligt roligt. Verksamheten och organisationen har genomgått positiva förändringar och medarbetarnas nyfikenhet och engagemang på vägen har varit ovärderlig. Mitt avslutande fokus blir att se till att jag vid årsskiftet med stolthet kan lämna över en stabil och välfungerande verksamhet till min kommande efterträdare."

Visit Trelleborgs styrelse, med ordförande Erik Lundström i spetsen, uttrycker sin tacksamhet och uppskattning: "Maarja har med både mod och handlingskraft, samt ett stort hjärta för både stadens och landsbygdens kvaliteter, lyckats väcka glädje och engagemang för Visit Trelleborgs uppdrag. Hennes förmåga att skapa starka partnerskap med det lokala näringslivet och viktiga partners både inom och utanför kommunen har varit avgörande. Vi har tillsammans med besöksnäringen uppnått tre turismrekord åren 2021, 2022 och 2023 samt fått flera utmärkelser under hennes ledning. Vi är tacksamma för hennes insatser och vet att hennes hjärta fortsatt klappar varmt för just vår del av landet."

Verksamhetens organisationsform har varit under utredning och förra veckan fattades beslut om att den fortsatt ska bedrivas i bolagsform. Detta beslut ses som mycket positivt och skapar en bra möjlighet för styrelsen och Maarja Edman att gemensamt förbereda inför en ny VD:s tillträde. Under hösten kommer arbetet att fokusera på att utforma ett avtal mellan Visit Trelleborg och Trelleborgs kommun som reglerar vilka tjänster kommunen ska köpa av bolaget framöver. Detta gör att nuvarande VD får möjlighet att genomföra nödvändiga verksamhetsanpassningar och säkerställa en smidig övergång innan en ny ledare tar vid.

Rekryteringen av en ny VD kommer att påbörjas efter semestrarna, och styrelsen ser fram emot att välkomna en ny ledare till bolaget i och med årsskiftet.

Fotnot: Visit Trelleborgs framtidsvision, som beskriven i affärsplanen 2025-2027, fokuserar på att stärka destinationens attraktionskraft som en lockande plats i den expansiva och dynamiska Öresundsregionen. Här finns bygemenskap med storstadsrytm. Bolaget ska främja hållbar turism, utveckla och marknadsföra Trelleborg som en attraktiv plats att besöka, och skapa långsiktiga, positiva effekter för kommunens invånare och lokala företag.

Ordförande Erik Lundström, 070 924 77 00

VD Maarja Edman, 070 881 71 74