Internationell konferens väljer Trelleborg

Internationell konferens väljer Trelleborg

Trelleborg - en självklar värdstad, enligt Lunds universitet.

Lunds universitet och Region Skåne bjuder åter in deltagare från hela världen till Trelleborg. Denna gång 14-16 september. Då arrangeras den internationella vetenskapskonferensen ”Kock Foundation Osteoarthritis & Alzheimer Symposium” tillsammans med Greta och Johan Kock stiftelser.

De trevliga omgivningarna, tillgängligheten – läget och korta avstånd – och bra kommunikationer från och till Sturup, Kastrup samt goda tågförbindelser gör Trelleborg till den självklara värdstaden, enligt Lunds universitet.

Runt hundra deltagare planeras att vara på plats och internationella föreläsare samt forskare från Lunds universitet inklusive postdoktorala forskare och doktorander inom fälten artros och demens är inbjudna.

Gagnar besöksnäringen

Deltagarna välkomnas till stadens hotell när konferensen hålls i höst där även representanter från Kockska stiftelserna deltar.

- Ja, det är en mycket intressant konferens som sätter Trelleborg på kartan. Den gagnar också det lokala näringslivet och hotellen får många nattgäster, säger Kurt Dahlman, Kockska stiftelserna.

Arrangörerna har samarbetat under lång tid och gläds åt att tillsammans kunna göra skillnad i ett viktigt forskningsområde.

- Kockska stiftelsen ger pengar till forskning varje år. Under 2022 får 61 forskare inom just dessa ämnen forskningsbidrag för totalt 7,4 miljoner kronor. Samma summa även i fjol, säger Kurt Dahlman.

Tredje gången

Det blir tredje gången gillt för arrangemanget i Trelleborg, senast var 2018 och dessförinnan 2016. Med anledning av pandemin blev det ett livesänt webbinarium 2021.

- Vi är stolta och glada för att arrangörerna väljer att återkomma till Trelleborg. Jag ser gärna att fler konferenser av den här digniteten anordnas här, säger Erik Lundström (KD), ordförande i Visit Trelleborg.

Kurt Dahlman, VD Greta och Johan Kocks stiftelser, 070-677 92 82.

Erik Lundström, ordförande Visit Trelleborg, 070 924 77 00