Vi mäter skånskt lugn. Sverige och Skåne har betydligt fler stillsamma platser än andra europeiska länder. Tystnad rankas som en av de främsta anledningarna till varför danska och tyska besökare väljer att semestra här. Foto: Apelöga

En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborgs kommun

Visit Skåne, tillsammans med kommunerna i "Ett skånskt partnerskap," har nu lanserat sin största PR-satsning hittills för att locka nya besökare från Danmark och Tyskland. Fokus ligger på att lyfta fram Skånes lugn och vackra natur genom initiativet "The Map of Quietude."

I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser i Skåne. Kalkugnarna i Östra Torp har nämligen utsetts till en tyst plats med särskild karaktär. Här har ljudnivån mätts med professionell utrustning för att bekräfta platsens lugn. Målet med kampanjen är att visa upp rofyllda områden som kan inspirera dem som söker en paus från vardagens stress och buller.

Undersökningar visar att ljudföroreningar är ett växande problem i Europa. Enligt en rapport från Europeiska Miljöbyrån (2020) lider över 20 procent av EU-invånarna av hälsoproblem relaterade till buller. Sverige och Skåne utmärker sig genom att ha betydligt fler stillsamma platser jämfört med andra europeiska länder. I Visit Swedens målgruppsundersökning från 2022 rankades tystnad som en av de främsta anledningarna till att danska och tyska besökare väljer att semestra i Sverige.

Trelleborgs lugna pärla hyllas i Skånes största PR-satsning:

Ljudteknikern som spelade in ljudet beskriver upplevelsen med egna ord: - När jag kom fram till kalkugnarna längs den smala grusvägen, mitt i det böljande landskapet, möttes jag av ett regn som försiktigt föll över de omgivande fälten. Trots regnet kände jag en djup ro. Regndropparna som föll på mikrofonen skapade ett mjukt och varierande ljud som skulle kunna få till och med den mest sockerspeedade treåring att somna.

En kampanj med hållbart syfte:

– Med detta initiativ vill vi sprida besökarna både geografiskt och över året, och samtidigt minska trycket på de mest välbesökta platserna. Vi ser att fler och fler söker sig till genuina, unika platser, och just här i vår kommun finns flera fina pärlor som verkligen speglar Skånes själ. Vi är stolta över att kunna visa att man inte behöver resa långt för att hitta den rofyllda naturen och det äkta lugnet, säger Veronica Larsson, destinationsutvecklare på Visit Trelleborg.

Alla 16 platser i Skåne har nu samlats på "The Map of Quietude." Både kartan och de inspelade naturljuden kan upplevas via visitskane.com. Här kan du bland annat lyssna på inspelningen från kalkugnarna i Östra Torp.

Fakta om initiativet:

The Map of Quietude riktar sig främst till resenärer från Danmark och Tyskland. Kampanjen kommer att synas i redaktionella medier samt i Visit Skånes egna sociala kanaler. Alla kan ta del av kartan och de timslånga inspelningarna av naturljud via visitskane.com.

Fakta om Ett Skånskt Partnerskap:

Ett Skånskt Partnerskap är ett samarbete mellan Visit Skåne och följande kommuner: Svedala, Vellinge, Skurup, Trelleborg, Ystad, Simrishamn, Kristianstad, Höör, Eslöv, Helsingborg, Landskrona. Från 2025 ansluter sig även Bjuv, Båstad, Höganäs, Klippan, Perstorp, Svalöv, Åstorp, Ängelholm och Örkelljunga. Samarbetet syftar till att främja turismens hållbara utveckling i Skåne med hjälp av bland annat gemensamma internationella marknadsföringsinsatser.

För frågor och mer information kontakta:

Veronica Larsson
, destinationsutvecklare på AB Visit Trelleborg, 0708 81 73 23

Heléne Östberg, varumärkes- och innovationschef på Visit Skåne AB, 0768 89 04 22