VisitSwedens kampanj för Stockholm och Göteborg vann tyskt kommunikationspris

VisitSwedens kampanjsatsning gostockholmgoeteborg.de vann i går pris i tävlingen Deutscher Preis für Onlinekommunikation för bland annat sin innovation, kreativitet och strategi.

Priset, som är ett av Tysklands mest prestigefulla, premierar kommunikation utifrån kriterierna innovation, kreativitet, strategi och integration av marknadskanaler. Även budskap, resultat och effekt bedöms. VisitSweden tillsammans med samarbetspartnerna Stockholm Visitors Board, Göteborg & Co, Swedavia, airberlin och researrangören Opodo vann i kategorin ”Kampanjer från institutioner” i konkurrens med bland andra ett av Tysklands justitieministerier. Andra vinnare i sina kategorier var Mercedes Benz, Deutsche Bahn, Beiersdorf och Coca Cola.

VisitSweden lanserade förra året tillsammans med sina partners en kampanj för att öka resandet från Berlinområdet till Göteborg och Stockholm. Kampanjen riktade sig mot unga resenärer. För att skapa uppmärksamhet för städerna vände sig VisitSweden till bloggare och andra trendsättare.

Under sommaren 2012 reste 16 utvalda rese- och livsstilsbloggare till Göteborg och Stockholm för att upptäcka städerna på ett annorlunda sätt. Efter resan har de publicerat sammanlagt 62 artiklar om Sverige, vilket har nått över 10 miljoner människor. Projektets egen tumblr-blogg, gostockholmgoeteborg.de, fylldes med över 360 inlägg och har över 1 500 ständiga följare. Även traditionella medier använde materialet från Sverige, bland annat nyhetsmagasinet Zeit Online, som når 32 miljoner besökare varje månad.

Parallellt med de imagebyggande aktiviteterna kommunicerade samtidigt airberlin reseerbjudanden till sina kunder och reseportalen opodo.de marknadsförde paketresor till Stockholm och Göteborg.

För mer information om VisitSwedenwww.visitsweden.com/partner

För ytterligare information | kontakta
Andreas Bunkus, Marketing Communication Manager, tel +49 40 3255 1380, andreas.bunkus@visitsweden.com
Bitte Olsson, pressansvarig VisitSweden, tel 070-525 04 56, bitte.olsson@visitsweden.com